Kan je gaan samen wonen als je werk met behoud van een bijstandsuitkering hebt?

24 uur werk per week + opleiding vanuit bijstand. Vriend heeft 40 uur werk per week!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Natuurlijk kun je gaan samenwonen, maar je zult waarschijnlijk je uitkering verliezen. Al je vriend minimaal het sociaal minimum verdient voor gehuwden (gehuwden en samenwonenden vallen onder dezelfde noemer) dan hebben jullie verder geen recht op een aanvulling vanuit de Bijstand. En tenzij je vriend nog geen 23 is en in de jeugdschalen valt, zul je met 40 uur werk in de week boven het sociaal minimum uitkomen.

Ik weet trouwens niet hoe het zit met die opleiding. Wanneer je recht op een uitkering vervalt, vervallen ook je verplichtingen zoals de sollicitatieplicht en je plicht om te werken in het traject dat de gemeente je nu blijkbaar aanbiedt. Maar of je die opleiding af mág maken als je dat graag wilt, weet ik niet. In elk geval hoeft de gemeente daar niet meer voor te betalen. Maar misschien kun je iets overeen komen, bijvoorbeeld dat je de opleiding mag afmaken ook als je geen uitkering meer krijgt, of misschien dat je een bepaalde tijd blijft werken (zonder uitkering dus) in ruil voor het afmaken van je opleiding. Zeker als je nog geen startkwalificatie hebt of je er anderszins niet goed voor staat wat arbeidsperspectieven gezien, heeft de gemeente er ook wel belang bij dat jij de opleiding afmaakt: mocht je vriend zijn baan verliezen of mochten jullie ooit uit elkaar gaan, dan is het natuurlijk ook voor de gemeente prettig als jij meer kansen maakt op een baan zodat de kans dat zij uiteindelijk aan jou of jullie samen een uitkering moeten gaan verstrekken, kleiner wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is logisch dat de uitkering vervalt, aangezien hij genoeg verdient. Punt is alleen hoe wordt die 24 uur dat ze werkt uitbetaald. Anders kan ze net zo goed niet werken! ( voor niks gaat de zon op ) en die opleiding heeft ze nodig voor dat werk, dus die moet wel afgemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe wordt die 24 uur nu uitbetaald? Je had het over "werk met behoud van uitkering", dus ik ging er vanuit dat het een soort tegenprestatie is voor de uitkering en het geen betaald werk is. Klopt dat? En of je net zo goed niet kunt werken als je er geen geld voor krijgt.. dat valt nog te bezien. Ik heb met heel veel plezier twee jaar werk gedaan wat financieel eigenlijk nadelig voor mij was vanwege het wegvallen van toeslagen en allerlei hoge eigen bijdrages. Die werkervaring had ik voor geen goud willen missen en helpt mij ook weer vooruit bij een volgende sollicitatie (tot nu toe nog niet concreet, maar goed). Als je een laag inkomen hebt, heb je nu eenmaal te maken met die beruchte armoedeval, en dan is werk lang niet altijd financieel lonend. Gelukkig zijn er genoeg andere aspecten aan werk die wél enorm lonend zijn.
fisbel
9 jaar geleden
Als tegenprestatie mogen alleen werkzaamheden van 'beperkte omvang' worden geëist. Als tegenprestatie werd meestal een grens van acht of zestien uren per week gehanteerd. 24 uur lijkt haast niet verplicht te kunnen worden opgelegd als tegenprestatie. In mijn gemeente is de verlangde tegenprestatie 2 uren per week. Bron: medewerker Sociale Dienst
Ik concludeer derhalve dat de 24 uren werk van dennis831 betaald werk betreft. De tegenprestatie ontbeert een goed onderbouwde wettelijke basis.
Zo werd de gemeente Tholen in 2013 teruggefloten door de rechter door maximaal 32 uren tegenprestatie te vragen. Op grond van deze uitspraak van de rechter in Breda worden Walchenaren met een bijstandsuitkering sindsdien niet meer verplicht een tegenprestatie te leveren voor hun uitkering. Ze worden nog wel gestimuleerd iets terug te doen voor het geld dat ze krijgen, maar als ze dat niet doen, worden ze niet gekort op hun inkomen. Bron: http://www.socialeclientenraadwalcheren.nl/dossier-tegenprestatie