Krijg je zelf de alimentatie als je meerderjarig bent?

Kan je als meerderjarig kind van gescheiden ouders of van ouder die hun partnerschap hebben beëindigd de alimentatie op jou bankrekening ontvangen. Is daar een procedure voor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja. Als een kind 18 wordt blijft het zijn/haar recht op kinderalimentatie behouden tot het 21e jaar. De alimentatie dient rechtstreeks uitbetaald te worden aan het kind, tenzij het kind zelf anders besluit.

In geval van gescheiden ouders waarbij de kinderalimentatie door de rechter is vastgesteld, wordt hetzelfde alimentatiebedrag aangehouden totdat het kind 21 jaar wordt. Dit komt doordat de kosten van opvoeding en verzorging in de praktijk nauwelijks verschillen van die van levensonderhoud en studie.

Mocht de kinderalimentatie voor jongmeerderjarigen vastgesteld of herzien worden, dan kijkt de rechter naar de behoefte van het kind en de draagkracht van de ouders. Nibud-normen of normen uit de Wet Studiefinanciering kunnen hierbij behulpzaam zijn.

Redenen voor de rechter om de onderhoudsplicht van ouders te matigen zijn:
- het kind neemt zijn of haar studie niet serieus;
- de studiekeuze is niet reëel;
- het kind misdraagt zich zo dat een bijdrage in het levensonderhoud moreel niet van de ouders kan worden gevergd.
Het kind moet het wel erg bont maken om het verzoek de onderhoudsplicht te matigen of te staken succesvol te laten zijn.
Amadea