Wie betaald de kindertelefoon?

De kindertelefoon is gratis en er werken vooral veel vrijwilligers bij de kindertelefoon, maar volgens www.ikkominactie.nl/organisaties/kindertelefoon werken er ook 40 betaalde werknemers. Mijn vraag is daarom dus ook, door wie worden die 40 werknemers dan betaald?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Erna55
8 jaar geleden
Met de transitie jeugdzorg krijgen gemeenten de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van alle zorg voor kinderen, jongeren en hun opvoeders. De kindertelefoon is conform de huidige jeugdwet een taak van Bureau Jeugdzorg.
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) ziet hulp op afstand voor kinderen en jongeren als een belangrijke functie; VWS heeft de functie benoemd in de nieuwe Jeugdwet. De nieuwe Jeugdwet gaat uit van financiering door gemeenten. Voor de Kindertelefoon is het niet haalbaar om subsidie te vragen bij de 408 verschillende gemeenten in Nederland. Daarom is met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) gesproken over de mogelijkheid om de Kindertelefoon centraal te laten financieren. Voor centrale financiering is het nodig dat de Kindertelefoon centraal georganiseerd is.

Antwoorden (1)

Sinds de invoering van de nieuwe Jeugdwet vorig jaar heeft de VNG - Vereniging van Nederlandse Gemeenten - de financiering van drie landelijke stichtingen overgenomen: de Kindertelefoon, Opvoeden.nl en Adoptievoorzieningen.

Tot die tijd werden deze drie organisaties door het Ministerie van VWS en de Bureaus Jeugdzorg gefinancierd. Met de invoering van de nieuwe Jeugdwet werd het logischer dat dit door het VNG namens alle gemeenten wordt gedaan.

Het is belangrijk dat de Kindertelefoon blijft bestaan, want gemeenten hebben de opdracht jongeren gratis te adviseren. Ook zijn bijna alle 403 gemeenten aangesloten op de informatiebank van Opvoeden.nl.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe vindt jij dit zo snel!?
Antoni
8 jaar geleden
Volgens http://www.kindertelefoon.nl/sponsors/ wordt de Kindertelefoon ook gesponsord door UPC: "Internet- en telecomprovider UPC en de Kindertelefoon hebben een partnership. UPC sponsort de Kindertelefoon. Hierdoor kan de Kindertelefoon nieuwe trainingen voor vrijwilligers van de Kindertelefoon financieren. Maar het blijft niet bij geld geven alleen. UPC wil de mogelijkheid aan haar medewerkers bieden om vrijwilligerswerk te doen bij de Kindertelefoon. Daarmee zet UPC een belangrijke stap in zijn ambitie om meer maatschappelijk te ondernemen."
Amadea
8 jaar geleden
@FutchyDutchy: kwestie van googelen met de juiste trefwoorden.