Hoeveel procent van je inkomen zou je maximaal moeten uitgeven aan wonen, zoals huur, verzekeringen, etc?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.7K

Antwoorden (5)

In de regel gaat men uit van 25 tot 30%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongeveer 40% (huur, energiekosten, woonverzekering, gem. belastingen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een beetje afhankelijk van je totale inkomen.
Als je 100K per jaar verdient, en 70% uitgeeft aan woonlasten, hou je nog 30K per jaar over om van te leven.

Als je 15K per jaar verdient dan is 30% betalen al veel: Je houdt dan maar 10k om van te leven over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je maar genoeg overhoudt voor andere zaken doet het percentage er verder niet toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel van je inkomen je maximaal kunt uitgeven aan je woonlasten is met geen vast percentage aan te geven. Het is afhankelijk van de hoogte van je inkomen en ook van je overige uitgaven. Bij een lager inkomen, heb je misschien minder ruimte voor je woonlasten, dan bij een hoger inkomen het geval is. Je hebt waarschijnlijk allerlei uitgaven die je sowieso wilt doen. En die nemen verhoudingsgewijs een groter deel van je budget in beslag als je een lager inkomen hebt dan wanneer je meer te besteden hebt.
Bij veel mensen ligt het percentage dat men uitgeeft aan huur, energie, woonverzekeringen en gemeentelijke belastingen tussen de 25 en 40 procent.
Meer informatie over hoe jouw eigen uitgaven zich verhouden tot een gemiddeld uitgavenplaatje kun je vinden als je het Persoonlijk Budgetadvies van het Nibud invult.