Kan je onder een zakelijk huurcontract uitkomen zonder failliet verklaard te worden?

Mijn tante is 61 jaar en heeft al een jaar of 10 een eigen kledingwinkel. (eenmanszaak) Maar de financiele crisis heeft er nogal flink in gehakt. Ze kan alles nog wel betalen, heeft ook geen schulden, maar werkweken van 80uur zijn geen uitzondering.
Helaas loopt het huurcontract pas in 2014 af, en ze is bang dat ze tegen die tijd helemaal kapot is van het werk en er geen stuiver aan over zal houden.

Is er een manier om onder een zakelijk huurcontract uit te komen zonder failliet verklaard te worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (3)

Sommige huurcontracten laten toe dat je zelf een nieuwe huurder zoekt die het contract overneemt. Als zowel de verhuurder, huidige en toekomstige huurder daarmee instemmen is dat meestal geen probleem.
12 jaar geleden
Zo als paulus811 al reeds schreef, in sommige contracten is een ontsnappingsclausule opgenomen en dan zou men een nieuwe huurder kunnen vinden en deze het contract overlaten nemen na instemming van de andere partij.
Echter als er geen ontsnappingsclausule in het contract staat, dan zal (als deze persoon er een rechtzaak van maakt) een rechter echter oordelen dat het contract niet mag worden afgebroken en zal jouw tante moeten blijven betalen tot dat het contract juridisch afloopt daar de verhuurder er niets mee van doen heeft hoe de zaken gaan, hij verhuurd slechts het pand d.m.v. een contract voor een bepaalde tijd waar jouw tante mee heeft ingestemd en getekend, dit is dus rechtsgeldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reden dat verhuurders dergelijke huurcontracten afsluiten is natuurlijk om hun inkomsten gedurende een langere tijd te waarborgen. Maar op het moment dat een huurder failliet gaat ontvangt hij ook geen huur en daar zit de verhuurder ook niet op te wachten. Ook een zakelijke huurder, kan je niet zomaar weg sturen als de huurder niet betaalt. En als dat dan resulteert in een faillissement is de kans groot dat verhuurder de achterstallige huurbetalingen niet meer ontvangt. Dat is geen wenselijke situatie voor een verhuurder. Ga eens met je verhuurder praten en leg de situatie uit. De verhuurder wil er natuurlijk niet op achteruit gaan. Maar hij zou dus al wel vast de bedrijfsruimte al weer te huur kunnen zetten. Op het moment dat er zich dan een nieuwe huurder meldt, kan de huurovereenkomst wellicht eerder beëindigd worden. Dat is voor beide partijen (Verhuurder en huurder) een veel betere optie dan de situatie op zijn beloop te laten met alle gevolgen van dien. Kanttekening daarbij is uiteraard wel dat het natuurlijk nog maar de vraag is of verhuurder op korte termijn een nieuwe huurder vindt. Maar niet geschoten is altijd mis!