Hoe werkt btw bij tweedehands goederen?

Wanneer ik via mijn bedrijf tweedehands goederen verkoop op bijv. marktplaats, hoe zit het dan met de btw?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
25.5K

Het beste antwoord

Bij inkoop van goederen van particulieren waarbij je dus geen BTW betaalt, die je vervolgens weer doorverkoopt, mag je de margeregeling toepassen. Met deze regeling wordt alleen de marge (dus het verschil tussen de inkoop en de verkoopprijs) belast met BTW, en niet de gehele prijs.

Je hebt hiervoor een aantal extra administratieve verplichtingen.

Indien je handelt in kunst, antiek of verzamelvoorwerpen, dan mag je in bepaalde gevallen ook de margeregeling gebruiken als bij de inkoop van de goederen wel BTW gerekend was. (Dit is dus ten opzichte van de algemene margeregeling een uitbreiding van de regeling). Dit gaat om aankoop van de kunstenaar of zijn erfgenamen, koop buiten de EU of verkoop van kunst die bij inkoop met 6% BTW belast waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als u handelt in gebruikte goederen, kunst, antiek of verzamelvoorwerpen (zogenaamde
margegoederen), koopt u vaak goederen in van particulieren of van ondernemers, die de door hen betaalde btw in het geheel niet konden aftrekken. Over de goederen die u inkoopt, wordt aan u geen btw in rekening gebracht. Als u die goederen weer doorverkoopt, brengt u onder de normale btw-regeling wél btw in rekening aan de
afnemer. De btw die u op deze manier ontvangt, moet u betalen aan de Belastingdienst. Dit betekent dus dat de Belastingdienst over deze goederen meerdere keren btw ontvangt, omdat ze al eerder met btw zijn verkocht aan een gebruiker/consument. De margeregeling voorkomt dat u over uw volledige verkoopprijs opnieuw btw moet betalen.....