Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je eigen bedrijf starten met schulden?

Stel je hebt een eigenzaak, wat kunnen schuldeisers (prive dus niet zakelijke schulden) dan doen? Mogen zij aan geld van hetbedrijf komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bij een eenmanszaak gaan de opbrengsten regelrecht naar de schuldeisers (als zij daar een aanspraak op doen). Bij een BV zit je wat dat betreft iets veiliger.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord! Mijn vraag is prive heb ik schulden nu wil ik een eenmansbedrijf opzetten (geen inleg nodig) maar wil weten of mijn prive eisers dan ook aan mijn bedrijfsinkomen mogen komen en zoja in hoeverre?

Andere antwoorden (2)

Ligt aan heet soort bedrijf die je opricht.
Een eenmanszaak is zowel get vermogen prive als zakelijk het zelfde.
Bij de andere vormen is dit niet zo
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een eigen bedrijf met (beperkt) rechtspersoonlijkheid (bijvoorbeeld BV,NV) heb je een flink startkapitaal nodig. Dat zal niet gaan wanneer je schulden hebt.

Wel kun je bijvoorbeeld een eenmanszaak beginnen. Hiervan is het vermogen direct gekoppeld aan het vermogen van de eigenaar.
Alle schulden van het bedrijf, zijn schulden voor de eigenaar. Met je privé vermogen ben je daar volledig voor aansprakelijk. En dat werkt uiteraard ook andersom. Wanneer een schuldeiser vind dat hij het geld terug moet krijgen, kan hij bijvoorbeeld beslag leggen (via de rechter) op bedrijfsinventaris, of inkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding