Hoeveel kost het gemiddeld om op de markt te staan?

Ik weet dat je hier veel voor moet regelen, o.a. vergunning/kamer van koophandel enzo, maar hoeveel kost het ongeveer per dag om op de markt te staan? Of een vergunning om ergens anders vast te staan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
30K

Antwoorden (2)

Dat is per gemeente en/of evenement erg verschillend. In de kleinere gemeenten kom ik hier in de buurt op zo'n gemiddelde van 250 euro excl. kraamhuur. In de grotere steden zal dit waarschijnlijk een stuk duurder zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft zelf al aan dat je er veel voor moet regelen. Bedenk ook dat een vergunning ook weer geld kost.
Maar de tarieven zelf (het marktgeld) vallen reuze mee. Hier een paar voorbeelden van de kosten per dag:

Hilversum - 15 Euro
Baarn - 9 Euro
Venray - 7 Euro
Utrecht - 20 Euro
Elburg - 11 Euro

Als je voor 3 maanden een vaste plaats huurt is het goedkoper. De huur gaat meestal uit van 4 meter breed en 3 meter diep. Sommige gemeenten berekenen ook kosten als je je auto achter de kraam parkeert, en als je borden met reclame voor je kraam zet. Ook voor evt. electriciteit betaal je, en soms voor containerhuur. Let op: je moet zelf ook nog een kraam huren!

Zondagsmarkten en markten rond thema's zijn duurder. Met een slag om de arm zou je kunnen stellen dat hoe groter de gemeente is hoe meer je betaalt, en ook hoe ingewikkelder het wordt. De site van de gemeente Amsterdam is heel ingewikkeld en er is nauwelijks achter te komen wat het kost. Hier een voorbeeld van Den Haag, waar ik ook echt geen chocola van kan maken.....

- marktvergunning/standwerkersvergunning: € 15,79
- inschrijving als opvolger: € 11,46
- toewijzen van een standplaats: € 22,89
- inschrijven op de meelopers- en/of gegadigdenlijst: € 7,66
- verlengen van de inschrijving gegadigdenlijst: € 22,43
- ontheffing container (een zogenoemde containervergunning): € 11,46
- bijschrijven van een vervanger: € 29,00
Het valt me nog mee, dat je geen 5 Euro extra in Den Haag moet betalen als je een bril draagt, of een petje op hebt.

Wil je dus op de markt gaan staan, begin dan in een wat kleinere plaats. Dat is te betalen en ook te begrijpen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou heel goed kunnen! Alle waar naar zijn geld. Je zult heel wat meer aanloop krijgen in je kraam in Amsterdam, dan op het dorpsplein in Havelte. Wat mij wel interesseert waarom duurder ook direct ingewikkeld moet zijn. Je moet er voor Amsterdam en den Haag echt een uurtje voor gaan zitten, voor je in de gaten hebt hoeveel het kost om daar een dagje op de markt te staan ;-)