Hoe moet worden om gegaan met de BTW verhoging naar 21% per 1 oktober in geval van jaaroverschrijdende projecten met termijnfacturatie?

Bijvoorbeeld een termijn (Van de totale aanneemsom) bij aanvang werkzaamheden, een termijn bij 20% gereed werkzaamheden, een termijn bij 40% gereed etc). De start was bijvoorbeeld oktober 2011 (toen ook eerste termijn factuur gestuurd) en einde werkzaamheden is in december 2012. De termijnen staan dan niet in directe (één op één) relatie met de verrichte diensten en leveringen. Is dan de factuurdatum bepalend?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Beste Paca,

Bij jaaroverschrijdende projecten, die afgerond worden ná 30 september 2012, bereken je 21% btw over de totale vergoeding. Ook over de termijnen die al eerder gefactureerd zijn, bereken je dus 21% btw.

Gaat je vraag over de verbouwing van een bestaande woning? Dan factureer je de termijnen die vervallen vóór 1 oktober 2012 met 19% btw. De termijnen vanaf 1 oktober factureer je met 21% btw. Gaat het om de oplevering van een nieuwbouwwoning? Dan mag je tot 1 oktober 2013 facturen uitreiken met 19% btw, mits de overeenkomst is gesloten vóór 28 april 2012.

Zie de pdf op http://bit.ly/RPqMZp voor meer vragen en antwoorden over de verhoging van het btw-tarief.

William
Webcareteam Belastingdienst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De datum van de dienst is bepalend voor het btw%. Er zal hoogstwaarschijnlijk één termijn worden gefactureerd met twee btw percentages. In overleg is het wel zo aardig om alle materialen wel voor 1 oktober te factureren.
11 jaar geleden
"Zoals bekend gaat het hoge BTW-tarief per 1 oktober naar 21%. Van belang voor het antwoord op de vraag welk percentage dient te worden toegepast moeten we kijken naar de datum waarop de belaste prestatie daadwerkelijk is verricht. Het vooruit factureren voorkomt niet dat het verhoogde tarief van toepassing is. In voorkomende gevallen zal een aanvullende factuur met het juiste BTW percentage naar de afnemer moeten worden gezonden.

Voor bouwwerken geldt het tarief op het moment van oplevering. Dit zou betekenen dat reeds voor 1 oktober vervallen termijnen alsnog nagefactureerd dienen te worden met een hoger BTW percentage.

Voor deze situaties is echter een versoepeling van kracht. Goedgekeurd is dat, op grond van de koopovereenkomst voor 1 oktober 2012 vervallen termijnen, niet aangepast hoeven te worden. Op deze vervallen termijnen blijft derhalve het lagere 19%-tarief van toepassing ondanks dat de (op)levering na 1 oktober plaatsvindt."
Computoon