Hallo,

Voor schoonmaak werkzaamheden in een zakelijk pand geldt het 19%-tarief. Voor diensten geleverd vanaf 1 oktober 2012 wordt dit 21%. Het schoonmaken in woningen valt onder het tarief van 6%, hierop zijn een aantal uitzonderingen. http://bit.ly/OjeZhn

Diana
Webcareteam Belastingdienst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Diana, bedankt voor je reactie. Mijn vestiging is gewoon thuis. Bij mijn ouders. We Maken bedrijfspanden en kantoren schoon. Valt dit dan onder de 6 of 19%?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je bedrijfspanden schoonmaakt, geldt het 19%-tarief. Vanaf 1 oktober gaat dit tarief naar 21%. Tobias
Webcareteam Belastingdienst

Andere antwoorden (5)

Die is momenteel 6%.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor schoonmaakwerk, zowel binnen als buiten, geldt het verlaagde tarief van 6%
11 jaar geleden
6%, ongeacht de ouderdom van het huis.

"Isoleren, schilderen, stukadoren en behangen vallen onder het 6%-tarief bij woningen die ouder zijn dan 2 jaar. Ook het schoonmaken in woningen valt onder het 6%-tarief, maar daarbij geldt niet de eis dat het moet gaan om woningen ouder dan 2 jaar."
Computoon
11 jaar geleden
voor het schoonmaken van woningen (bewoond) binnen geld het 6% tarief. maar voor het schoonmaken aan de buitenkant geld het 19% tarief ook voor het schoonmaken van kantoren is het 19% tarief van toepassing. het 19% tarief is per 1 oktober 21%
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er gelden inderdaad verschillende tarieven, zoals hiervoor ook al aangegeven. Voor woningen (6) en bedrijven (19 of 21). En dan heb je ook nog instellingen, die soms geen btw terug kunnen vragen. Als het daar om de schoonmaak van alleen algemene ruimten gaat, geldt weer 6%. Dus zo heel eenvoudig en standaard is het niet.

Steek je licht eens op bij een schoonmaakbedrijf (niet al te dicht bij je in de buurt), de belastingdienst of bijvoorbeeld een deskundige op dit gebied bij de KvK.