Wat zijn de nadelen bij het inschrijven bij de Kamer van Koophandel?

Onlangs zijn wij een organisatie gestart, als onderwerp evenement fotografie, we boeken echter veel succes en krijgen steeds meer nieuwe klanten, over 2 weken bestaat ons team al uit 3 man. We zijn dus een kleine onderneming, mijn leeftijd als 'leider' ligt onder de 18 jaar (17). Als voordeel kan ik bijvoorbeeld noemen dat ik minder btw hoef te betalen als ik producten wil kopen. Zijn er ook nadelen, word ik ergens op gekort als ik me ingeschreven heb? Zoals de zorgverzekering of dergelijke?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.2K
Antoni
9 jaar geleden
Inschrijving bij de Kamer van Koophandel is toch verplicht? Wat heb je er dan aan om te weten wat de nadelen van die verplichte inschrijving zijn? Naar mijn idee niets.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou, het verschil om vrijwillig te blijven fotograferen of er echt geld mee te gaan verdienen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is ook niet verplicht als je onder een bepaald bedrag blijft.

Het beste antwoord

Als je na een proefperiode merkt dat je 'organisatie' succes heeft op de markt waarin jullie werkzaam zijn dan heeft het zeker voordelen om het officieel te maken door het als bedrijf in te schrijven bij de KvK. Leeftijd maakt daarbij niet uit. In de inschrijving kun je een omschrijving geven van de bevoegde personen die de leiding hebben in de onderneming.

Na vestiging als bedrijf kun je een btw nummer aanvragen en daarna al je inkoop btw in mindering brengen op de verkoop btw. Daarnaast kun je als bedrijf gebruik maken van de 'kleine ondernemersregeling' als de omzet beneden een omzetgrens blijft. Dit houdt in dat veel zoniet alles van de ontvangen btw dan niet afgedragen hoeft te worden.

Over het persoonlijke inkomen uit de onderneming ( in principe de winstverdeling na aftrek van alle kosten en belastingen) moet wel inkomstenbelasting betaald worden. Maar als het inkomen uit de onderneming te laag is dan volgt meestal een NIHIL aanslag, je betaald dan geen inkomstenbelasting. Slechts voor een verminderd aantal volksverzekeringen (AOW, AWBZ) zou je dan moeten bijdragen maar ook dat is aan een minimum gebonden. Je gaat wel voluit betalen als je ruim voldoende winst uit de onderneming haalt.

De ziektekostenverzekering is tegenwoordig een individuele verplichting en moet altijd afgesloten worden, als werknemer of zelfstandige dat maakt niet uit. Dus daar zit je altijd aan vast.

Inschrijving als bedrijf brengt wel andere verplichtingen met zich mee. Zo moet je je aansluiten bij een ondernemersvereniging en een branchevereniging (verplicht).
Verder moet iedere deelnemer in het bedrijf die mee ingeschreven is bij de KvK tenminste 1225 uur per jaar actief werkzaam zijn in de onderneming.

Dan komen nog de kosten voor de boekhouding om de hoek kijken als je niet zelf in staat bent om een deugdelijke boekhouding te voeren.
Daarnaast ben je als zelfstandige geheel zelf verantwoordelijk voor zaken die je in het leven kunnen overkomen. Dus geen werkloosheidsuitkering als je werkloos wordt als het bedrijf faalt, geen ziekengeld als je ziek wordt tenzij je je daarvoor zelf verzekerd (duur). En zelf verantwoordelijk zijn voor een redelijke pensioenvoorziening als je 85 wordt :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die 1225 uur gelden voor bepaalde belastingregels, voor inschrijving bij de KVK is dat absoluut geen vereiste. Tenzij je met 'inschrijving als bedrijf' bedoelt 'het als ondernemer aangemerkt worden voor de inkomstenbelasting'? Dan is het misschien handig dat aan te vullen, zoals het er nu staat lijkt het net alsof je alleen in zou kunnen schrijven bij de KVK als je dat minimum aantal uren haalt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoel ook de omschrijving die geldt voor een volwaardig bedrijf, dus ook voor de belastingregels. Je kunt je wel inschrijven voor de KvK maar daarmee nog geen volwaardig bedrijf zijn.
Daar komen de door mij genoemde voorwaarden wel bij kijken. Ik ga er vanuit dat de vraagsteller wil weten wat de minimum eisen zijn en de gevolgen van een inschrijving bij de KvK. Het is zeker niet vrijblijvend al denkt men vaak van wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar misschien is het handig dat erbij te zetten? Zoals ik al zei, nu lijkt het net alsof een inschrijving bij de kvk je auto automatisch verplicht te voldoen aan bepaalde voorwaarden voor ondernemerschap die gelden als je als ondernemer in aanmerking wilt komen voor voor bepaalde belastingvoordelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met dit antwoord kan ik inderdaad wat! Maar in mijn geval gaat het om een bezigheid naast mijn studie waar we volop mee bezig willen zijn, en ook een vergoeding willen vragen, maar aangezien we geen groot bedrijf willen zijn dat iedere dag mensen aan het werk heeft, vraag ik hier wat de nadelen zijn. Onze bedoeling is 4 zaterdagavonden en 4 vrijdagavonden per maand, te fotograferen, en het dus niet zwart te doen, maar wit.

Andere antwoorden (1)

Elke onderneming of zelfstandige moet zijn ingeschreven bij de KvK niet ingeschreven staan is strafbaar. Dat je nu niet ingeschreven bent betekent en dat je bang bent gekort te worden ergens kan dus betekenen dat je de inkomsten niet wit verdient en dus gewoon zwartwerkt.
ronron1212
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik geen inkomsten heb gehad, kan ik niet zwartwerken. Zodra ik inkomsten wil maken, weet ik dat ik me in moet schrijven voor de KvK, inprincipe is dit dus ook geen antwoord op mijn vraag.. De informatie die je me hier geeft staat dus ook al in de beschrijving.
ronron1212
9 jaar geleden
Er staat nergens dat je geen geld verdient met je organisatie.
Onlangs zijn wij een organisatie gestart, als onderwerp evenement fotografie, we boeken echter veel succes en krijgen steeds meer nieuwe klanten, over 2 weken bestaat ons team al uit 3 man.
Je klanten betalen niets dan??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan ben je toch geen 'onderneming'? Wat is je doelstelling dan precies? Om eerlijk te zijn denk ik bij je omschrijving (organisatie, zeer succesvol, veel klanten, mogelijke btw-aftrek, onderneming) ook zeker niet aan iets waarbij de beurzen gesloten blijven. Overigens gaat het bij inschrijving niet om de vraag of je winst maakt, maar of je van plan bent die te maken. Dan drijf je handel en is inschrijving in het handelsregister verplicht. Maar ik begrijp niet helemaal hoe jullie nu werken, bied je gratis diensten aan? Want als je geen omzet hebt, betaal je geen BTW dus valt die niet af te trekken ook. Daarbij kan er niets 'gekort' worden als je geen winst maakt, dus ik begrijp het ook niet helemaal.
Antoni
9 jaar geleden
Of inschrijving nodig is, is niet altijd duidelijk. Op de website van de Kamer van Koophandel staat het zelfs: "Het is soms lastig om te bepalen wanneer er precies sprake is van een onderneming." Kijk voor meer informatie op http://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven/ en http://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven/criteria-van-een-onderneming/
ronron1212
9 jaar geleden
Ja maar als je de intentie hebt om te ondernemen en daar lijkt het in de vraag wel op dat ben je verplicht je in te schrijven en anders bij twijfel contact opnemen met de KvK.
Antoni
9 jaar geleden
Daar heb je gelijk in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laat ik het even duidelijk uitleggen dan, tot nu toe hebben we gratis gefotografeert, met klanten bedoel ik steeds meer personen die intresse tonen en ons vragen om te fotograferen, tot nu toe deden wij dit gratis, de vraag word nu echter zo groot dat het ons helemaal geen slecht idee lijkt om een vergoeding te vragen. Ik heb dus verder nooit zwart gewerkt, uiteindelijk wil ik hier ook geen discussie over beginnen maar antwoord op de vraag: Zijn er nadelen aan een inschrijving bij de kamer van koophandel? Word ik dan gekort op bijvoorbeeld vergoeding bij de zorgverzekering of dergelijke..
ronron1212
9 jaar geleden
Nogmaals rik2je als je echt geld wilt gaan verdienen door opdrachten voor geld te gaan doen en dus een onderneming gaat starten moet je je inschrijven bij de kvk. Je kunt anders geen btw verrekenen of een btw nummer aanvragen. Je kunt dan dus ook niet factureren naar klanten. Er is geen sprake van voor of na delen. Elke ondernemen moet ingeschreven zijn bij de kvk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor de 10'de keer dat snap ik..