Waar kun je boeken inkopen (groothandel)?

Bedrijven als bruna en Bol.com verdienen aan verkoop van boeken, echter boeken hebben een vastgestelde prijs, waar kopen zij dan hun boeken?

Want stel nou dat je in je winkel ook gerelateerde boeken wilt gaan verkopen, hoe zorg je dan dat je eraan verdient?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
21K
jc54
14 jaar geleden
Als jij in je winkel boeken wilt gaan verkopen, dan mag ik aannemen dat jij zelf wel kunt bepalen waar jij je waren inkoopt. Dit is voor mij vragen naar de bekende weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat er even om dat ik nergens een boeken inkoop groothandel tegenkom.

Het beste antwoord

Zij kopen net als alle andere boekhandels gewoon rechtstreeks in bij; of de uitgever of via bv het centraal boekhuis.

Het is heel eenvoudig:
Je wilt een boekwinkel of internet boekwinkel beginnen dan meld je je gewoon bij het centraal boekhuis of bij een uitgever. (deze laatste is alleen handig als je bv maar 1 titel of uit 1 reeks boeken wilt verkopen).
Je plaatst je bestelling en krijgt geleverd. De inkoopsprijs is afhankelijk van het aantal wat je besteld. Hoe meer je besteld hoe hoger de korting.

Bij het centraal boekhuis begint de korting met zo'n 10-20% En hoe meer je besteld hoe meer korting je krijgt.

Je kunt je voorstellen dat een organisatie als Bol.com en bruna de maximale korting krijgen (ik mee ± 50-65%). Dus zo verdienen ze hun geld.
Deze korting krijgen ze dus op de verkoop prijs van een boek. Dus als een boek € 20,= kost en ze hebben een kortings percentage van 50% dan kopen ze in voor € 10,=.
Het verschil is voor de verkoper. Let wel, hier moeten nog kosten van af.

Als verkoper moet je voldoen aan: WET OP DE VASTE BOEKENPRIJS

Dit betekend dat je niet onder de vastgestelde prijs mag verkopen. Je koopt echter wel goedkoper in. Dus als je boeken wilt gaan verkopen dan genereer je verdiensten, net als bij alle andere produkten, uit het verschil tussen inkoop en verkoop.
Het enige verschil is dat je je moet houden aan de wet.
Pas als een boek uit de roulatie gaat of de uitgever geeft hem vrij dan mag je zelf een prijs gaan bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

de vast gestelde prijs is de verkoopsprijs niet de inkoop prijs. dus daar zit een bepaalde marge in waarop je dus verdient.