Hallo, Ik maak geld over mijn zakelijke betaalrekening naar mijn zakelijke spaarrekening. Hoe verwerk ik dit in mijn boekhouding als zzp'er?

Welke grootboek moet je hiervoor gebruiken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (2)

Dat zijn twee verschillende bankrekeningen dus ook twee grootboekrekeningen. Overboeking van bank naar bank dus bank a stort bank b ontvangt
De grb bank a wordt minder en het grb van b wordt groter.
ronron1212
9 jaar geleden
Als het goed is, heb je een grootboekrekening voor elke zakelijke bankrekening die je hebt.

Voor het gemak noem ik ze:
1 Betaalrekening ...
1 Spaarrekening

Stel dat je euro 1000.- overboekt van de betaalrekening naar de spaarrekening.
Op het moment dat je de afschrijving van het bedrag op de betaalrekening ziet, boek je:

1 Kruisposten
1 Aan Betaalrekening
(Grootboekrekening Kruisposten debiteren, grootboekrekening Betaalrekening crediteren)

Op het moment dat je de bijschrijving van het bedrag op de spaarrekening ziet, boek je:
1 Spaarrekening
1 Aan Kruisposten
(Grootboekrekening Spaaarrekening debiteren, grootboekrekening Kruisposten crediteren).

"Kruisposten" is "geld onderweg". Je hebt 'm nodig als je eigen geld van kas naar bank gaat (of omgekeerd) of van bank naar bank (zoals hierboven). Omdat bij- en afschrijving veelal niet op dezelfde dag zichtbaar zijn, moet je dat 'onderweg zijn' ook kunnen boeken. Daarvoor is Kruisposten.
Computoon
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Je kan ook even wachten op de bank afschriften heb je de Kruisposten niet nodig. Het is maar een kleine administratie.