Hoe werkt het met btw op een factuur náár het buitenland?

Misschien dat ik een kleine factuur (€ 75) kan sturen naar een krant in Frankrijk kan sturen, voor een dienst. Is hier iets anders aan dan een factuur die ik naar een Nederlands bedrijf stuur? En wat betekent dit voor mijn administratie en aangifte? Als het heel ingewikkeld is is het dat kleine bedrag niet waard namelijk.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik ga ervan uit dat je krant of klant een bedrijf is. Je moet dan wel het btw-identificatienummer aan de klant vragen.

Als u diensten levert aan klanten in EU-landen die btw-aangifte doen, brengt u meestal geen btw in rekening. De klant berekent de btw en geeft die aan in eigen land. U stuurt een factuur ZONDER btw en vermeldt daarop:
- de btw-identificatienummers van u én uw klant. Vraag het btw-identificatienummer aan uw klant. Controleer het btw-identificatienummer altijd.
- 'btw verlegd'. U kunt dat ook doen in het Engels, Duits of Frans.

Bij sommige diensten aan ondernemers moet u wel btw in rekening brengen:
- diensten die te maken hebben met onroerende zaken
- diensten die te maken hebben met het verlenen van toegang tot evenementen op het gebied van cultuur, kunst, sport, wetenschap, ontspanning of onderwijs
- verhuur van een vervoermiddel voor korte periodes
- personenvervoer
- restaurant- of cateringdiensten

Aangifte
Als je btw hebt verlegt naar je klant, moet je de omzet afzonderlijk aangeven in de rubriek "1e Leveringen/diensten niet bij u belast".
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voer controle op btwnr uit op onderstaande link en print deze uit en bewaar bij factuur.
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=nl
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!