Wanneer is een stichting btw-plichtig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat weet de belastingdienst zelf ook niet. Mijn stichting heeft met de inspecteur overlegd en kregen een uitgebreide brief dat onze verkopen met BTW belast waren. Ongeveer een week later kregen we er een brief overheen dat we niet BTW plichtig waren ivm ANBI status. Tot op heden is er voor ons geen BTW plicht. De moraal van deze reactie? Stem het af met de belastinginspecteur, want als stichting heb je een bepaald doel dat je nastreeft en wil je niet voor verrassingen komen te staan.

Antwoorden (1)

Bestaan je inkomsten hoofdzakelijk uit giften en subsidies, waar geen prestaties tegenover staan en waar ook geen btw over geheven wordt, dan ben je niet btw-plichtig.
Bestaan je inkomsten hoofdzakelijk uit de verkoop van diensten of goederen, waarover btw afgedragen moet worden, dan ben je wel btw- plichtig.
Heb je gemengde inkomsten, dan kan je gedeeltelijk btw-plichtig zijn.

Overleg bij twijfel echter altijd met de belastingdienst.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de BTW is een "Ondernemer (...) ieder die een bedrijf zelfstandig uitoefent". Een bedrijf (of beroep) is een organisatie van kapitaal en arbeid, welke erop is gericht om in een duurzaam streven door deelneming aan het maatschappelijk verkeer, maatschappelijke behoeften te bevredigen. Een winststreven of feitelijk winst behalen is voor de BTW irrelevant.
SimonV