Welk belastingtarief moeten we als remedial teaching-praktijk doorberekenen?

Belastingdienst.nl zegt hierover het volgende op de pagina Vrijstellingen, maar dit lijkt voor meerdere uitleg vatbaar en niet duidelijk is met welk percentage de diensten dan worden belast:

Vrijgestelde diensten in het onderwijs

De volgende diensten zijn belast:
◾remedial teaching, verzorgd door zelfstandig ondernemers in het basisonderwijs of voortgezet onderwijs

U mag ervoor kiezen deze cursussen vrijgesteld te leveren. De btw die u betaald hebt over inkoop en kosten mag u dan niet aftrekken in uw btw-aangifte.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Dat betekent dat je mag kiezen of je al of niet met btw factureert.

"Gewoon" onderwijs (van basisonderwijs t/m wetenschappelijk onderwijs) is vrijgesteld van btw. Er wordt dus geen btw berekend over de kosten.

Remedial teaching is in principe belast. Stel dat je voor een lesuur eur 50.- wilt hebben. Dan zou je moeten factureren eur 50.- + 21 procent btw (eur 10, 50) = eur 60, 50 per uur. De btw draag je af aan de belastingdienst maar daarop mag je de btw in mindering brengen die je hebt betaald op bijv. de aanschaf van boeken, software en kantoorbenodigdheden die je gebruikt. En de btw die berekend is op de kosten van verlichting en verwarming. Of de btw die eventueel berekend is over een bedrijfspand dat je huurt.

Je mag ook ervoor kiezen om zonder btw te factureren. Dan worden de lessen voor de eindgebruiker-consument natuurlijk een stuk goedkoper. Maar dan moet je ook de volledige bedragen van je inkooprekeningen (dus inclusief de btw die daarop berekend is) als kosten boeken.

Als ik moest kiezen, koos ik voor vrijgesteld factureren (zonder btw dus). Je hebt dan niet het voordeel dat je de btw op inkoopnota's kunt terugvorderen van de belastingdienst maar hebt waarschijnlijk wel veel meer "klanten".

Toegevoegd na 6 minuten:
Btw-tarief zou 21 procent zijn.

(De dienst staat niet in het uitzonderingenrijtje voor 6 procentsdiensten en daarom geldt het standaardpercentage).
Computoon