Wat is het verschil tussen een leverancier, fabrikant en distribiteur?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
25K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
fabrikant maakt het product, distribiteur levert aan groothandels en die weer aan de leveranciers
Antoni
8 jaar geleden
Kijk ook eens op www.vandale.nl voor de verschillen.

Het beste antwoord

De Leverancier is degene die producten of diensten levert aan klandizie die daar behoefte aan heeft. Een winkel in je straat is een leverancier. Je tandarts levert een dienst, hij houdt je gebit gezond.

De Fabrikant is de ondernemer die producten maakt waaraan een behoefte bestaat. Fabrieken maken van alles, van auto's tot zeep.

Een distributeur is een persoon of onderneming die ervoor zorgt dat producten en/of diensten bij de eindgebruiker terecht kan komen. De distributeur verzorgt de verdeling en aanlevering van producten aan de groothandel en de detailhandel.
De fysieke distributie wordt meestal verzorgd door transportbedrijven.
Maar ook dienstverlenende bedrijven zoals uitzendbureaus zijn in zekere zin distributeurs. Zij distribueren arbeid onder arbeid zoekenden uit het aanbod van aangeboden arbeid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De leverancier bezorgt de bestanddelen waaruit een product zal bestaan bij een fabrikant.
De fabrikant maakt het product daarvan.
De distributeur zorgt ervoor dat de voorraden van dat product terecht komen bij de winkels die het aan hun klanten verkopen.

Toegevoegd na 6 minuten:
distributeur = distribiteur
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leverancier kan van alles zijn, niet alleen halffabrikatenleveraar. De fabrikant of de winkel kan ook weer de leverancier zijn. Zo is de c1000 mijn levenswarenleverancier.