Hoe zit het met de verdeling van verlies bij de belastingdienst in een VOF?

Wij hebben een aantal jaar een VOF die verliest draait.
Mijn vennoot werkt veel minder uur dan mij (ik werk er full time en mn vennoot ongeveer 10-11 per week)
Nu geeft onze bedrijfsadviseur (die alle aangiftes en boekhouding doen) aan dat de schuldverdeling nu verdeeld is op 20-80 (verhouding) bij de belastingdienst.
Dit omdat ik zelf veel meer uren werk erin heb zitten dan hij. Ik zou dus voor bijvoorbeeld 10.000 in staan en hij 40.000.

Ik begrijp niet wat dit precies in houdt, en vooral mijn vennoot weet ook niet beter dat we hier 50/50 voor verantwoordelijk zijn, ongeacht wie er meer tijd in het bedrijf steekt.
Wij hebben hier vooraf duidelijke afspraken over gemaakt.

Graag zou ik willen weten hoe dit precies zit of wie ons hierbij kan helpen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

Het heeft alles te maken met wie in de VOF als ondernemer kan worden aangemerkt voor de belastingdienst. Voor de belastingdienst ben je fulltime ondernemer als je jaarlijks tenminste 1225 uur in de onderneming werkzaam bent en daarnaast geen of weinig inkomen uit (ander(e)) loondienst(en) hebt.

De vennoten in een VOF maken doorgaans vooraf afspraken over de verdeling van verantwoordelijkheden en kapitaalsinbreng en leggen dit vast bij de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Ook de verdeling van winst en verlies horen vooraf onder de vennoten te worden bepaald maar daarbij moet rekening worden gehouden met de persoonlijke inbreng in de onderneming, wie doet wat en hoeveel.

Een vennoot in een VOF die officieel slechts enkele uren per week werkzaam is in de onderneming, dus niet aan de wettelijke 1225 uren komt, is per definitie wel een deelnemer maar geen ondernemer. Dit kan voor de belastingdienst aanleiding zijn om deze vennoot niet als actieve ondernemer te zien en daarom ook deze vennoot niet of slechts gedeeltelijk toe te staan om de bedrijfsverliezen in zijn belastingaangiften aan te geven. Daarom geeft je boekhouder ook aan dat de bedrijfsresultaten verdeeld moeten worden over de vennoten in de verhouding 80/20.
Hetzelfde zou gelden als er winst zou zijn gemaakt. Dan heb jij recht op 80% en je mede vennoot slechts 20%. Het heeft dus alles te maken met de persoonlijke arbeids inbreng in de onderneming, wie werkt hoeveel in de onderneming.
Daarbij maakt het dan niet uit als er vooraf een 50/50 verdeling is afgesproken.
Voor de belastingdienst gelden andere normen in het ondernemerschap.

Een andere variant in dit soort ondernemingen is de CV, de Commanditaire Vennootschap. Hierbij is de eerste vennoot dan de ondernemer en de Commandiet de tweede vennoot die met risico deelneemt in het kapitaal van de onderneming.
De Commandiet heeft geen zeggenschap in de onderneming, werkt meestal ook niet persoonlijk mee, en deelt slechts mee in de winst voor een vooraf bepaald percentage. Bij verliezen deelt de Commandiet evenredig mee in dat verlies en mag deze verliezen ook als zodanig aangeven bij de belastingdienst.

Het gevolg voor jou is nu dat je een negatief inkomen uit de onderneming hebt en dat je dit voor 80% mag aangeven als verlies uit onderneming. Dit verlies mag je nu ook aftrekken van inkomen uit eerdere jaren zodat je per saldo geen belasting betaald en zelfs nog betaalde belasting uit eerdere jaren kunt terugkrijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord hier kom ik weer een stuk verder mee.
Echter nog een klein vraagje, mijn boekhouder geeft aan dat ik 20% verantwoordelijk ben voor het verlies en mijn mede vennoot, wie veel minder uren draait 80%, klopt dit dan wel? Omdat u aangeeft dat hetzelfde geldt bij een winst situatie. Dan zou ik ook maar op 20% zitten en hij op 80.
Ik word door de belasting aangemerkt als ondernemer en hij als deelnemer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou ging ik er vanuit dat zowel jij als je vennoot een even groot kapitaal in de VOF hebben zitten. Maar het kan zijn dat jij de ondernemer bent in de VOF met de kleinste kapitaalsinbreng, terwijl je vennoot deelneemt met het grootste deel van het werkkapitaal.
Dan zal je boekhouder in de winst/verliesrekening degene die in geld het grootste verlies heeft, daarvoor naar rato (80/20 in dit geval) opnemen.
Dus anders gezegd, als jij als ondernemer bijvoorbeeld 20.000 euro hebt ingebracht in de VOF en je vennoot 80.000 euro, dan is de winst/verlies deling tussen de vennoten gelijk evenredig. 80/20 In hoeverre het geleden verlies als medeondernemer door je vennoot kan worden verrekend, hangt van de creativiteit van je boekhouder af. Daar zijn heel veel constructies voor te bedenken.