Ik woon in Nederland en Ik ben in loondienst bij een Belgische bvba. Nu wil ik een eenmanszaak starten in Nederland. Wat zijn hiervan de gevolgen op?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Niets spannends indien je nu loonbelastingplichtig bent in Nederland en je part time gaat ondernemen naast je baan.

Als je als ondernemer wordt gezien voor de inkomstenbelasting ga je aangifte als ondernemer doen: daarin neem je ook je loonsdienstsalaris en afdracht op (staat al vooringevuld)

Als je niet als ondernemer wordt gezien voor de IB, vul je je winst in als resultaat uit overige werkzaamheden in je aangifte als werknemer.

Verder blijven de regels voor o.a. zelfstandigen- en startersaftrek gelijk: als je minimaal 1225 uur aan je bedrijf besteed kom je in aanmerking voor deze fiscale faciliteiten. (Na 3 jaar startersaftrek komt wel de aanvullende norm dat je minstens evenveel tijd aan je bedrijf als aan loondienst moet besteden voor deze faciliteiten)