BTW afdragen of loonbelasting betalen?

Volgens de kleine ondernemersregeling hoef je onder de 1345 euro BTW geen BTW af te dragen. Als ik, als zzp-er met een eigen woning (i.v.m. hyp.rente aftrek), zo'n beetje rond die 1345 euro BTW blijf dobberen; is het dan verstandiger om te gaan voor BTW-afdracht en belasting te betalen over de winst uit onderneming, of erop te mikken net onder die 1345 euro te blijven, geen BTW af te dragen en het hele bedrag als inkomen te laten belasten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die €1345 is af te dragen btw per jaar dus een €8000 omzet als je dit niet haalt dan voorzie ik een slechte toekomst voor jouw bedrijf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die KOR regeling gaat over het verschil van de inkoop en verkoop BTW en heeft niets met de winst te maken je valt in de kor regeling als je minder dan 1883,- per/jaar aan btw moet afdragen. dit zou kunnen ontstaan als je veel investeert en toch een redelijke winst behaald.

Antwoorden (1)

Als je van de KOR gebruik kunt maken, is dat altijd gunstiger. In plaats van het BTW saldo volledig af te dragen, betaal je er immers alleen inkomstenbelasting over, neemt je winst en inkomstenbelasting daardoor (licht) toe, en dus - in theorie - ook je hypotheekrente aftrek.

Andersom geredeneerd: er is geen manier waarop het fiscaal (*!) ongustig(er) is om van de KOR gebruik te maken.

*=LET OP: dat is totaal anders bij bepaalde inkomensafhankelijke bijdragen en kosten zoals huursubsidie, zorgtoeslag en bepaalde verrekeningen bij (part time) uitkeringen (WW, WAO, bijstand/BBZ etc). Daar kan het toepassen van de KOR de winst net verhogen boven een bepaalde drempel. Let daar dus goed op