Wat is de beste constructie voor een eenmanszaak om iemand in dienst te nemen?

Ik heb een eenmansaak. Het gaat zo goed dat ik er iemand bij moet nemen voor minimaal 20 uur in de week. Welke constructie kan ik hier het beste bij nemen voor de desbetreffende persoon. De persoon in kwestie heeft al 3 contracten gehad. Een vaste contract, inhuren als zzp'er of payroll ? Het moet voor mij een zo'n veilig en goedkoop mogelijke manier zijn...

8 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Veel kleine werkgevers zitten op het moment met het zelfde probleem . Kunnen de lasten van een vast dienst verband niet aan of overzien . Het nieuwe ontslag recht is een ramp voor de werkgever ondoorzichtig en ... Duur . Zelfs na twee jaar ziekte door betaling moet er nog een vergoeding betaald worden . De bedragen zijn nu wel wat gematigd maar kunnen een klein bedrijf ruïneren . Fiscaal mag je er ook ( nog niet ) een reservering voor maken . Ook de 2x verlengen en max twee jaar en daarna de 6 maanden uit dienst zijn ook voor de werknemer niet prettig . Het doel van de overheid is dat jonge mensen snel betere arbeid's voorwaarden krijgen . Dat is een goed streven . Maar werkgevers kunnen de risico's niet aan. Zelfs de acteurs van GTST stan op AO Bep tijd en moeten er steeds uit je zou zeggen zo'n firma kan dat wel financieel aan . Dit werkt discriminatie en uitsluiting in de hand . Dus mensen met meer risico ( ouderen en chronisch zieken ) komen nooit meer aan de bak . Slecht beleid van onze overheid steeds meer kosten en risico's op het te kleine bord van de kleine ondernemer . Dus bij twijfel doe het niet .

Antwoorden (2)

Dat laatste is wel een optie maar wordt door de rechter toch als een doorlopend dienst verband gezien . Dat kan wel wat personeel's gedoe uit handen nemen maar eerst 3 x edn AO en dan pay rol bij de zelfde werkgever nee . In vaste dienst kan als je zeker weet dat de groei doorzet en dat je echt denkt deze persoon kan ik lang mee verder . Ja bij gezondheid's van je personeel klachten zou je failliet kunnen gaan ook sl ben je verzekerd dus veilig nee een zzp'r die alleen voor jou werkt is ook niet helemaal zelfstandig dus dat kan de belasting ook anders zien vraag daar eerst meer info over . Als je het niet kan overzien doe het niet !!!!! Net als bij inhalen . Zoek een nieuwe medewerker die volgens de nieuwe regels weer 2 x verlengd mag worden in 2 jaar . En onthoud liever verlegen om personeel dan verlegen met ! Ieder arbeid's conflict kan jou bedrijf ruïneren pas als je die kosten kan dragen en in kaart hebt gebracht neem dan pas iemand aan in vaste dienst . Ja ik vind het ook ... Dat het zo moet in nl . Dus let op payrol mag niet dat is direct vast dienst verband , zzp'r kan maar wel een paar haken en ogen zoek dat beter uit . Doe je niks ontstaat vanzelf vast dienst verband . Is dat veilig nee is goedkoop nee het kan je de kop kosten. Succes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het om dezelfde persoon gaat die hetzelfde werk blijft doen en waarbij sprake is van een gezagsverhouding valt ZZP eigenlijk af. Als de Belastingdienst constateert dat het feitelijk een gewoon dienstverband betreft dat aan de buitenkant voor ZZP moet doorgaan, kun je een flinke boete tegemoet zien. Bovendien: een ZZP'er moet aantoonbaar aan diverse eisen voldoet waaruit de zelfstandigheid blijkt.

Payroll: heb geen ervaring op dit gebied maar ik veronderstel dat je ook een opslag betaalt voor het werk van de payrollorganisatie.

Misschien is toch de 'ouderwetse' arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd voor iedereen het prettigst. Het aantal uren kun je naar behoefte uitbreiden indien nodig. Bij hetzelfde aantal uren ben je qua kosten niet meer kwijt dan bij de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, als je het salaris niet verhoogt. De voor- en nadelen die je bekend zijn blijven. Twee komen erbij:
als je de werknemer niet meer 'nodig hebt' moet je een ontslagvergunning aanvragen of de arbeidsovereenkomst laten ontbinden, afhankelijk van de reden. Daarvoor moet je een gedegen dossier opbouwen.
Als de werknemer ziek wordt, moet je max 2 jaar zijn loon doorbetalen voor minstens 70 procent en het eerste jaar minimaal het minimumloon als dat hoger is.
Computoon