Voor school hebben we de opdracht gekregen om een kleine onderneming te starten voor het goede doel, welke rechtsvorm is van toepassing?

We hebben alle 4 een bedrag van 20 euro ingelegd. Het gaat om het idee, want het is natuurlijk geen echte onderneming. De winst gaat dan ook naar het goede doel. Met deze 80 euro is de bedoeling om zoveel mogelijk winst te maken. Welke rechtsvorm is hier van toepassing?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ben er vergeten bij te melden dat een groot deel naar het goede doel gaat en niet het volledige bedrag,

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Een personenvennootschap zoals een vennootschap onder firma (VOF), als je wil dat jullie gelijke verantwoordelijkheid hebben in de onderneming. Daarvoor is een vennootschapscontract nodig (zie bron).
Je kunt er ook voor kiezen een eenmanszaak te starten, als 1 persoon de eindverantwoording heeft, nl. de ondernemer. De anderen zijn dan de ondernemer behulpzaam, hebben elk hun eigen taak, maar de eindverantwoordelijkheid ligt bij de ondernemer.

Een stichting is formeel, die moet je oprichten bij notariële akte etc. En die mag in principe geen winstoogmerk hebben. Dat je het grootste deel van die winst uiteindelijk weg wil geven, doet niet af aan het feit dat winst maken jullie voornaamste doel is (al was het maar omdat dit jullie opdracht voor school is). Een stichting is daarom niet geschikt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Een stichting is überhaupt geen ondernemingsvorm.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Hoezo is een stichting geen ondernemingsvorm is ook gewoon ingeschreven bij de KvK
http://eigenondernemingstarten.com/ondernemingsvormen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Puntje voor jou. Op dit punt moet ik mijn antwoord herzien. Ik meende dat een onderneming slechts een naar winst strevende organisatie is; wat een stichting per definitie niet is. Maar blijkbaar is de definitie van een onderneming breder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
toch zijn er heel wat ondernemingen binnen de stichtingsvorm, op zich onwenselijk maar niet verboden.
ronron1212
8 jaar geleden
@wijnstein waarom is dat onwenselijk?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat stichtingen gebonden zijn aan regels en je hiermee bijvoorbeeld de winst niet kunt uitkeren aan de ondernemer. Daarnaast heeft en stichting een bestuur nodig, en degenen die in loondienst zijn van de stichting mogen niet tevens bestuurder zijn ivm belangenverstrengeling. Door de onwenselijkheid vanuit de wetgever is er voor gekozen het oprichten van een BV te vereenvoudigen en de kapitaaleis te laten vervallen. De onwenselijkheid bestond er uit dat er een rechtspersoon kon worden opgericht die zich daarna op eenzelfde wijze ging gedragen als BV. Daarvoor is de stichtingsvorm niet bedoeld en dat is nu gerepareerd sinds een behoorlijk aantal jaren.
ronron1212
8 jaar geleden
@wijnstein wat is dan nog het probleem dus onwenselijk?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat heb ik hier boven al beschreven. Misschien begrijp ik je vraag niet.
ronron1212
8 jaar geleden
dit staat in je reactie
op zich onwenselijk maar niet verboden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja onwenselijk, omdat in de tijd dat die gestart zijn de BV zelfs nog met instemming van het ministerie van Justitie moest worden opgericht ivm het voorkomen van allerlei malafide bedrijfjes met rechtspersoonlijkheid (bescherming prive vermogen). Daarom vluchtten velen in de stichting die ook een rechtspersoonlijkheid bezit en makkelijk op te richten. Maar daarvoor is de rechtsvorm niet bedoeld, dus onwenselijk. Nu de wetgever dat heeft gerepareerd is het enkel voor de ondernemer nog onwenselijk, immers als je 200k winst draait, die kun je dus niet laten uitkeren aan jezelf. Je kan je stichting ook niet verkopen. En zo zullen er ongetwijfeld nog meer ongewenste elementen te benoemen zijn. Sinds de reparatie van de wetgeving worden er veel minder stichtingen opgezet die als onderneming. Het aantal BV's is fors gestegen. Overigens is onwenselijk niet altijd een probleem Ron :-)
teusvh
8 jaar geleden
Tuurlijk mag een stichting winst maken, maar mag dat niet uitkeren aan de bestuurders. Juist daarom is voor een onderneming voor het goede doel een stichting de meest geschikte vorm.
Er is zeer waarschijnlijk helemaal geen rechtsvorm of ondernemingsvorm van toepassing omdat je geen onderneming bent

Zie bron 1 (beleidsregels ondernemingsbegrip in handelsregister) voor de wettelijke criteria of er sprake is van een onderneming. Kort samengevat: als er minder dan 15 uur per week aan de onderneming wordt besteed en de omzet op jaarbasis lager is dan € 10.000,- dan kun je je meestal niet inschrijven als onderneming.