Is het mogelijk een factuur te maken waarop 40% van het bedrag vooraf betaald wordt?

Goeiedag,

Ik heb een bedrijfje en ik wil een factuur klaarmaken voor mijn klant. Het liefst heb ik dat 40% voorafgaand het project betaald wordt en de andere 60% nadat het af is. Kan dit? Zoja, wat is een goede manier om dit te noteren.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Ja. Deelfacturen maken. Op elk van beide facturen vermelden wat het totale bedrag van de order is. (Vermeld er een ordernumner of iets dergelijks bij).

Op de eerste zet je dan iets als: 40% van eur X = Y, gevolgd door de btw-berekening, enz.

Je kunt nog een tekst toevoegen: "Deze nota dient binnen x dagen te worden voldaan. Na ontvangst van het factuurbedrag wordt uw opdracht in behandeling genomen".

Natuurlijk is het van belang dit systeem in je algemene voorwaarden op te nemen en/of het vooraf te bespreken. De vooruitfacturering mag niet uit de lucht komen vallen. De klant loopt namelijk een risico dat hij misschien helemaal niet wil lopen. Stel dat je onverhoopt failliet gaat, dan is hij in principe zijn geld kwijt.
Computoon