Moet ik als freelancer mijn opdrachtgever prive toelaten ( zonder vooraankondiging) om mij te kunnen controleren?

Moet ik als freelancer de mijn opdrachtgever prive toelaten zonder vooraankondiging om mij te kunnen controleren als ik door omstandigheden mezelf afmeld voor de dag.. of moet hij mij van te voren melden dat hij langs wil komen .. en moet hij dan mijn toestemming hebben om binnen te mogen komen.
(Ik had nogal wat pech de afgelopen maanden.. 2x ziek.. 1x geen vervoer.. waardoor ik een aantal weken niet kon werken. Dit keer was het poging tot inbraak en lag er een raam uit .. moest wachten op de glaswacht.
Zou om 6.00 am naar de opdrachtgever terug bellen hoe het er voor stond .. maar om 5.50 stond zijn zoon met iemand anders voor de deur om me te controleren zonder dit even mede te delen via een telefoontje.
Ik had graag opengedaan maar dan wel als ze zich even van te voren gemeld hadden.
Was op van de zenuwen en gaf dat ook direct telefonisch aan .. omdat ik direct naar depot belde zoals in eerste instantie al was afgesproken dat ik om 6.00 am zou doen.
Kreeg de wind van voren over wat ik dan wel te verbergen zou hebben.
Heb altijd extra werk gedaan als ze me vroegen .. was altijd op tijd, en heb altijd mijn beste gegeven...
Heb alleen veel pech gehad de laaste maanden.
wat is mijn recht op prive in deze.. handelen zij rechtmatig?

Toegevoegd na 17 minuten:
Heb geen baas ben freelance dus een opdrachtgever, word niet betaald voor werk dat ik niet doe.
Geen ziekengeld en geen compensatie voor afwezigheid.
Mijn vraag is : mijn recht op prive onder deze omstandigheden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ben je lid van de Zelfstandigenbond van het FNV? dat zou ik in de eerste plaats doen.

Verder ben je als zelfstandige absoluut niet verplicht om je te laten controleren.
Maar de opdrachtgever wil gewoon weten waar hij aan toe is met jou. Zijn werk moet ook doorgaan.
Je zegt zelf dat je wel erg veel pecht hebt gehad.
Het klinkt allemaal misschien wat onwaarschijnlijk. De opdrachtgever wil nu zeker weten of het pech is, wat jou doet uitvallen, of misschien een half-permanente dronkenschap.
(ik noem maar een sterk-overdreven voorbeeld).
Het beste is complete openheid van zaken te geven, en na deze pechperiode extra inspanningen toe te zeggen.

Het kan ook zijn dat de opdrachtgever, zonder jouw toelichting op zoek gaat naar een andere opdrachtnemer.

Toegevoegd na 6 uur:
http://www.fnvzzp.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nog een uitgebreid verhaal naar je toegestuurd. Om te werken als zelfstandige, moet je je als een ondernemer voelen. Dus je eerste optie is: hoe kan ik opdrachten behouden. Dat vereist in ieder geval meedenken met de opdrachtgever.

Andere antwoorden (8)

Raar verhaal hoop dat je lid ben van een bond kan die is niet gaan praten met je baas.
Of is er meer aan de hand?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij/zij is freelancer....dus heeft dan geen baas, maar is eigen baas.
Het recht om langs te komen hebben ze. Om binnen te komen hebben ze jou toestemming nodig. Het klinkt inderdaad intimiderend, maar ik weet niet wat er allemaal al is voorgevallen, en wat er van je verwacht wordt. Waarschijnlijk zit je opdrachtgever ook met een deadline, die hij moet gaan uitleggen. Praat nog eens met hem/haar en leg het uit., en geef aan dat je het zelf vervelend vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen heeft recht op een privéleven. De opdrachtgever mag uiteraard wel zijn twijfels uiten over jouw inzet en als hij daar aanleiding toe ziet de opdracht in te trekken, maar hij mag niet intimiderend aan de deur staan. Je hebt één opdrachtgever die bovendien zo dom is door zich zo op te stellen dat er een gezagsverhouding is ontstaan tussen jou en hem. Volgens de fiscus ben je dan geen zelfstandige en is er sprake van een pseudo-dienstverband wat inhoud dat de opdrachtgever sociale premies voor jouw af moet dragen. Met een opdrachtgever zul je ook nooit een VAR krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het goed is heb je dergelijke situaties in de overeenkomst met je opdrachtgever geregeld. Geen werk, geen geld. Hiermee is jouw opdrachtgever nog niet geholpen want het werk bij hem ligt stil als jij er niet bent. Het komt bij mij wat onprofessioneel over als je zegt dat je geen vervoer hebt en dan weken niet kan werken. Sorry hoor maar dat zou ik niet pikken van degene die voor mij werkt. Niet het probleem van je opdrachtgever maar van jou en dat moet je als professioneel zelfstandige creatief oplossen.
Je kunt de dingen die jij noemt zelf regelen en zorgen dat er bijvoorbeeld iemand anders op die glaswacht wacht.
Heel vervelend dat het jou overkomt maar eerlijk gezegd heeft jouw opdrachtgever hier geen boodschap aan.
Wees creatief en los het op. Kun je dergelijke dingen snel oplossen dan kun je misschien beter voor een baas gaan werken (die dit waarschijnlijk ook niet zou pikken, los van je ziekteverzuim).

Nu wat de actie van je opdrachtgever betreft:
Lijkt mij ver gaan dat hij bij jou thuis komt om je te controleren. Wat ik wel begrijp is dat je gewoon de pech had dat er zoveel dingen gebeurden waardoor je regelmatig niet kom komen werken. Los van het feit dat je je best doet (mag niet anders verwachten), extra werkt, wat gewoon betaald wordt, en dat je aan sommige dingen niets kon doen. Wat hij ook had kunnen doen is de opdracht intrekken en helemaal niets controleren. Verplaats je even in je opdrachtgever die jou niet voor niets heeft ingehuurd en verwacht dat hij met een professional te maken heeft. Dan is het gewoon te vaak dat de omstandigheden ervoor zorgen dat je er niet bent. En piepen over dat je geen ziekengeld, compensatie etc. krijgt vind ik geen argument. Hier heb je zelf voor gekozen en zit als het goed is verrekend in je uurloon. Zo niet, dan pas je dat bij nieuwe opdrachten aan.

Toegevoegd na 3 minuten:
ik bedoel natuurlijk "kun je dergelijke dingen NIET snel oplossen..."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Xan,
Zoals het er in je verhaal stond begreep ik dat je door het gebrek aan vervoer zo lang niet kon werken. Dat was dus een misverstand. Ik begrijp dat je alleen wilt weten over het bezoek aan huis. Alleen staat dit niet geheel los van wat er aan vooraf ging bij je opdrachtgever.
Je opdrachtgever had hier, voor zichzelf, een goede reden voor. Wat niet netjes is, is dat hij dit zomaar doet en je dan de wind van voren geeft.
Het is wel een reden om goed in gesprek te gaan over de twijfels die hij heeft over jouw inzet. Daar kun je open en eerlijk over praten. Wat op zich positief is, is dat hij wel de moeite heeft genomen om bij je langs te gaan en niet direct de opdracht heeft beeindigt. Zo kun je het ook bekijken. Hoe dan ook is zijn insteek wel een opening voor een gesprek waarin je zijn wensen en jouw mogelijkheden nog eens op een rijtje zet om te kijken hoe je hier uit komt met een acceptabele oplossing voor beiden. Succes!
Die opdrachtgever van jou vertrouwt je niet echt. Hij heeft waarschijnlijk ontdekt, dat hij in het contract geen boete clausule heeft opgenomen voor de situatie dat het werk niet af is. Ik vrees, dat jij niet echt geschikt bent om als freelancer door het leven te gaan. Zoek een baan en stop met dit werk. Hieraan ga je onderdoor.

Toegevoegd na 1 minuut:
Natuurlijk is het een idiote situatie dat jouw opdrachtgever langs komt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ik mij voorstellen, maar het leven van een Freelancer is hard. Je werkt altijd tegen de klok aan, en in sommige gevallen vindt jijzelf, dat ze de opdracht en het betaalde geld wel mogen behouden, maar je wordt desondanks niet iontheven van je verplichtingen, omdat de opdrachtgeven een andere agenda heeft. Maar jouw situatie doet jou niet goed. Je komt jezelf wel tegen.
Dat gedoe bijv. met dat raam is voor mij de aanleiding om te zeggen, stop er mee. Er is maar een belang en dat is het belang van je opdrachtgever., daarvoor moet alles wijken. Ik ben een gepensioneerd freelancer en ik weet waar ik over praat. Als je het volledige bvertrouwen van je opdrachtgever bezit kun je alles maken: reis je businessclass, zit in 5 stern hotels en neem je je partner meer op zakenreizen, maar je mag nooit aanleiding zijn voor twijfel. Dat is het spel en zo wordt het gespeeld.
Nee dit mag niet hij mag je wel verplichten om met een arts te praten.

Het probleem is dat veel mensen het niet weten en zeker bij banen zonder opleiding. Omdat die vaak geen idee hebben wat hun rechten zijn en dus wordt er niks aan gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hersencel: Het gaat hier om een zelfstandige.
De opdrachtgever kan dus helemaal niet verplichten met een arts te praten.
Als ik dit zo lees , gaat je opdrachtgever te ver. Aan jou om duidelijke grenzen te stellen:
"Ik wil niet dat je onaangekondigd komt controleren."
Maar zonder er van alles bij te halen zoals in bovenstaand verhaal, houd het eenvoudig.
Met overtuigen werkt het zo:
Als je iemand wilt overtuigen die moeilijk is: kom met één heel sterk argument. Hoe meer je er geeft, hoe minder geloofwaardig je overkomt: hij zal zich dan concentreren op het ontkrachten van het zwakke argument.

Ik weet niet hoe afhankelijk je bent van deze opdrachtgever maar hoe onafhankelijker je bent, hoe stelliger ik die grenzen zou aangeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er aan wat het contract is dat jij als freelancer met deze opdrachtgever hebt.

Gaat het iedere keer om een afgerond stuk en wordt daar iedere keer een contract voor opgemaakt?
Dat lijkt mij namelijk logisch, met een eindtijd, wanneer de klus geklaard moet zijn.

Is er ook vastgelegd waar je dat werk doet en wanneer?

Je hoeft in ieder geval niemand binnen te laten, maar het is wel handig als je je in de situatie van de opdrachgever kan verplaatsen.

Alles hangt af van het soort werk, wat voor opdrachten, wat voor contracten.

Zoals ik het lees, lijkt er een soort van dienstverband ontstaan te zijn.