Hoe bereken je GRP ?

Het GRP staat voor de kijkdichtheid, maar kan hoger worden dan 100 omdat er met een Bruto bereik wordt gewerkt.
Hoe kan je dat alsnog het GRP berekenen als je bijv. alleen de kijkdichtheid weet?
En hoe weten organisaties als het SKO of de Ster de GRP?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

GRP (Gross Rating Point) zegt iets over de kijkdichtheid: 1 GRP is gelijk aan 1% kijkdichtheid in de doelgroep. Dit is in principe het bruto bereik, en hierin zijn ook meerdere contacten met de doelgroep opgenomen. In tegenstelling tot het netto bereik: het bereik in de doelgroep; het percentage unieke personen dat bereikt wordt.
Dus het is vergelijkbaar met bijv. de statistische termen 'bezoekers' en 'unieke bezoekers' op een website.
De meetkastjes van SKO leggen het kijkgedrag van de kijkers van seconde tot seconde vast, dus dat kan op deze manier vastgesteld worden.