waar slaat geregistreerd handelsmerk op?

Ik wil een product op de markt brengen, maar een toekomstig concurrent heeft dit op zijn site staan. ook heeft hij een copyright. In hoeverre kan ik zijn/haar product kopieeren?

Een heel stom, niet letterlijk te nemen voorbeeld:
Mijn toekomstig concurrent produceert papieren bootjes met aandrijving. Nu wil ik dat papieren bootje een facelift geven, en verbeteren in gebruik. Maar zijn aandrijving wil ik bijna hetzelfde laten, hoewel ik de bediening juist weer wil gaan vergemakkelijken.

ik dank u voor uw antwoord!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een geregistreerd handelsmerk is niets anders dan een vastgelegde naam. Dus in het geval van papieren bootjes noemt je concurrent het papieren bootjes, maar als jij het een andere naam geeft, is er niets aan de hand; al zou ik wel kiezen voor een onderscheidende handelsmerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een copyright is geregistreerd en publiekelijk ter inzage. Hierin staat wat wordt gedekt door het octrooi. (copyright) Dit kan heel ver gaan zoals bijvoorbeeld Harley Davidson ooit octrooi rechten op het geluid van haar motorfietsen had. Je mocht dus geen motorfiets maken met datzelfde geluid.

Laat je niet verleiden door mensen die vaak de uitspraak hebben "je copieëert het gewoon en je doet 1 schroefje ergens anders". Dit hoor je regelmatig in de technische wereld, maar helaas werkt het niet zo.

Octrooirecht moet je kopen en kost in Europa en zeker in Nederland een forse cent. Dan wil het wel eens zijn dat niet alles in het octrooi is inbegrepen. Op die punten dan je dus gaan copieëren. Ook kan een octrooirecht voor een bepaald land gelden. Wereldwijde octrooien zijn erg duur en alleen voor de grootindustrie weggelegd. Waarom een simpele acte zo duur moet zijn weet ik niet. China erkend niets op dat gebied en daarom kan, zolang het voor de Chinese markt is, straffeloos worden gecopieëert.

Al met al is het een heel moeilijke materie dat sterk afhankelijk is van veel verschillende factoren. De enigste die je er werkelijk in kan helpen is een specialistische advocaat. Helaas komt ook dat weer met een niet geringe prijskaart.

Je kan ook stomweg beginnen en de (alweer dure) gok nemen dat het concurrerende bedrijf het gedoogt en geen actie tegen je onderneemt. Doen ze dat wel dan kan dit eindigen in een verbod van de rechter om verder te gaan met dat product. Meent het bedrijf door jou te zijn benadeeld en eisen ze financiele schadevergoeding, en de rechter is het daarmee eens dan kan je failliet zijn voor de rest van je leven.

Anders zit er niets anders op dan samenwerking te zoeken met dat bedrijf of proberen hun rechten geheel of gedeeltelijk te kopen. Dit laatste zal beslist in de miljoenen lopen en zal waarschijnlijk geen optie zijn.

Als jou verbetering van het product echt totaal nieuw is, dan zou je daar een octrooi op kunnen aanvragen en zien of het bedrijf daar belangstelling voor heeft en wil samenwerken.

Neem te tijd om je te verdiepen en uit te zoeken hoe dit zit.