Student woont op kamers. Vader betaalt alimentatie, moeder verdient te weinig. Moeder gaat samenwonen, moet zij dan ook alimentatie betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Er kan voor de student geen sprake zijn van alimentatie want dat is de bijdrage voor levensonderhoud tussen ex-partners.Bij alimentatie wordt rekening gehouden met de woonsituatie van de beide ex-partners dus wat zijn de persoonlijke woonkosten (simpelweg: totale woonkosten gedeeld door de daar wonende personen).
De bijdrage levensonderhoud kinderen (student) die berekend wordt door de overheid (i.h.k.v. studiefinanciering)is m.i. gerelateerd aan het persoonlijke (verzamel)inkomen van de ouders, het fiscale begrip.
Door samenwonen wordt dit inkomen niet anders tenzij in haar belastingaangifte ze inkomen van de fiscale partner toebedeeld krijgt of aan hem afstaat.
Sinds dit jaar zijn er voor fiscaal partnerschap meer voorwaarden dan alleen samenwonen vereist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag gaat over kinderalimentatie, niet over partneralimentatie.
Kinderalimentatie wordt uitbetaald aan de andere ouder, totdat het kind 18 jaar wordt. Daarna krijgt het kind tot zijn 21e zelf de kinderalimentatie uitbetaald.

Indien het kind gaat werken, kan dat aangevochten worden door degene die de alimentatie betaald.

Indien moeder gaat samenwonen, kan vader een herberekening van de kinderalimentatie aanvragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heeft de bijdrage van vader niets met het inkomen van moeder te maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is toch echt zo! De vader kan het bedrag laten herberekenen, omdat de moeder meer geld tot haar beschikking krijgt. Zie bijlage.