Indirect, elk politiedistrict heeft een budget waaruit alles wordt betaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe komen ze aan dat budget?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor het merendeel uit de Rijks Schatkist, die gevuld wordt via de belastingdienst. ;-)
Ja want de politie is een overheidsinstelling, dus je wordt betaald door de overheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard, de politie valt onder het ministerie en is een overheidsorgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, als politieagent wordt je betaald door de overheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een politieman is een ambtenaar. Als je hem zou beledigen en je krijgt een boete staat daarop: 'beledigen van een ambtenaar in functie'. Ik snap dat dit niet echt een positief voorbeeld is, maar toch, je snapt het idee.

Dat hij een ambtenaar is, houdt in dat hij in dienst is van de overheid (dat is namelijk de definitie van ambtenaar).

Kortom, het antwoord op je vraag kan kort gegeven worden:
Ja. Het salaris van een politieagent wordt door de overheid betaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Gemeente abtenaren zijn in dienst van de gemeente maar toch ambtenaren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gemeente is ook overheid. ;) Je hebt de Rijksoverheid, maar ook de gemeentelijke overheid. En om het verhaaltje compleet te maken: je hebt zelfs de provinciale overheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist. Zelfs de waterschappen en hoogheemraadschappen zijn overheid. Allemaal ambtenaren.
Ja, dat wordt betaald door de overheid. Daarvoor betalen wij met zijn allen belasting aan die overheid.
Hoeven we niet met een knots onze belangen te verdedigen en dieven op te sporen. Dat hebben we o.g.v. arbeidsspecialisatie overgedragen (gedelegeerd) aan anderen, die zich daarin hebben gespecialiseerd en in dit geval wapens mogen dragen en gebruiken. Hebben wij meer tijd over voor andere dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel andere, inkomensverwervende activiteiten