Waarom is het eigen risico in de zorg pas sinds kort ingevoerd?

Voor zover ik me kan herinneren was het ziekenfonds destijds een stuk goedkoper en was er volgens mij ook geen eigen risico + betere dekking. Waarom is het eigen risico niet eerder ingevoerd waardoor de zorg misschien beter gegarandeerd had kunnen worden en de begroting ook wat meer lucht had gekregen.

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedenk dat er 2 soorten eigen risico zijn.
Verplicht en vrijwillig.

Antwoorden (4)

Tja, dat noemen ze 'wijsheid achteraf'.

Het bedrag dat medici ontvingen via het ziekenfonds lag beneden de eigenlijke kostprijs. Dat compenseerden veel medici met hogere tarieven voor particiuliere patiënten. Wel hadden de medici een min of meer gegarandeerd inkomen uit de 'fondspatiënten'.

Ander probleem bij het ziekenfonds was het werkgeversdeel van de ziekenfondspremie. Die steeg regelmatig. Daardoor verslechterde de concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland.

Verder was er nog het probleem van verzekerden die sterk wisselende inkomsten hadden en steeds moesten wisselen tussen ziekenfonds en particuliere verzekeringen.

Kortom, het was niet allemaal goud wat er blonk in de tijd dat het ziekenfonds nog bestond. Het léék in ieder goedkoper voor de ziekenfondspatiënt omdat hij niet de werkelijke kosten zag.

Ander voorbeeld: als men eind jaren '50 geweten had welke gevolgen de AOW met zich mee zou brengen, had men toen nooit voor dat systeem gekozen, vermoed ik (de werkende bevolking de premie laten betalen voor degenen die op dat moment 65 jaar of ouder waren. Zo'n systeem loopt vast als het aantal ouderen procentueel sterk toeneemt ten opzichte van het aantal werkenden. Men had -naar mijn mening- beter kunnen kiezen door een verplicht stelsel van meebetalen voor je eigen oude dag, via een inhouding op het loon (of, voor de niet-werknemers) via de Belastingaangfite. Dit stelsel zou dan uitgevoerd kunnen worden door een aantal particuliere maatschappijen.
Computoon
11 jaar geleden
Ik denk dat het eind jaren 80 was dat de zgn. medicijn knaak werd ingevoert.
Voor elk recept moest men zelf fl 2,50 betalen. De voorloper van het eigen risico.

Onze gezondheidszorg was/is heilig, daar durfde de politiek niet aan te morrelen, vergelijkbaar met de AOW leeftijd en hypotheek rente aftrek nu.
Maar nood breekt wet. Maar daarvoor moest de nood wel erg hoog zijn.
Vandaar dat het invoeren van dat eigen risico niet eerder was. Je maakt je met dergelijke beslissingen niet populair. Eerst moest men ervan doordrongen worden dat de kosten de spuigaten uitliepen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Onder het mom van een nieuw stelsel, zoals we dat nu kennen werden de kosten wat terug gebracht, zo deed men dat voorkomen.
Of dit idd gelukt is weet ik niet.
Zijn we meer gaan betalen door de nieuwe manier van zorgverzekeren, of door de nog streeds stijgende kosten? Het zal wel ergens in het midden liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat de overheid er achter is gekomen dat de zorg ook wel een heel prettige melkkoe is.
7 jaar geleden was ik ziekenfondsverzekerd. Ik betaalde voor mijn gezin €45 per maand. Dat werde verdubbeld in 2 jaar tijd omdat er een no-claim gefinancierd moest worden. Na 2 jaar ging die no claim er af... Kostte me 550,- per jaar. Toen moest er een eigen risico komen van 100, toen 200 toen 220, nu 350 met een beetje pech gaat dat mijn gezin dus €1050,- kosten. De premie die ik nu betaal is €2600,- per jaar en dn maak ik al gebruik van alle kortngsmogelijkheden.
Dus is 7 jaar van 500 per jaar vooe ae volwassenen en 2 kinderen naar (tot) 3500,- ofwel verzevenvoudigd.
Niemand maakt mij wijs dat de zorgkosten zijn verzevenvoudigd !

Er zullen wel genoeg duimen omlaag komen door lezers die krampachtige pogingen gaan doen me van het tegendeel te overtuigen..
Spaar je de moeite. Ik reageer er niet op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ziekenfonds was alleen voor mensen die onder een bepaalde inkomens grens zaten. Het ziekenfonds werd betaald door de belastingbetaler. Er werd dus niet gekeken naar de kosten die het met zich mee nam, want die waren voor de belastingbetaler was dit niet toereikend zijn ging een belasting omhoog.

Bij medische behandelingen kregen verzekerde meer luxe als een persoon uit het ziekenfonds.
Dit heeft er toe geleid dat het ziekenfonds opgeheven werd en iedereen een verplichte zorgverzekering moest nemen. Hierdoor kwamen er lager opgeleide mensen, en mensen uit de bouwsector bij een verzekeringsmaatschappij (dit zijn mensen die meer hulpbehoevend zijn volgens de grote cijfers).

Maar ook steeds meer mensen hebben een dokter nodig of medicijnen dit kost meer geld.
Om mensen bewuster te maken en om kosten te drukken is een eigen risico in het leven te roepen. Hierdoor worden mensen bewuster.
Helaas worden medische kosten duurder en daardoor stijgen premies. Om mensen die minder zorg nodig hebben kosten te laten besparen is het eigen risico in het leven geroepen. Zo worden mensen bewuster van de kosten, en beloon je de mensen die minder zorg nodig hebben door lagere premies (meer eigen risico is een lagere premie)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een toelichting voor de negatieve duimpjes aub
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deels klopt je verhaal, maar je laatste zin gaat uitsluitend over het vrijwillige eigen risico, terwijl de vraag over het verplichte eigen risico gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door het verplichte eigen risico te verhogen bereik je het zelfde ;) mensen worden bewuster het houd de premie lager (dan zonder eigen risico) en dat voelen vooral mensen die er nooit gebruik van maken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gaat misschien op voor degenen die 'zomaar' naar de dokter gaan.
Besef wel dat velen geen keuze hebben en gebruik MOETEN maken van zorg. Daar valt niets te bereiken met bewustwording. Die mensen zijn zich echt wel bewust van het feit dat het geld kost als ze weer eens met klachten naar de huisarts of specialist moeten, en die zouden graag de volle mep betalen om dat NIET te hoeven.
Wie chronisch ziek is, wordt nu op meerdere manieren gepakt met als argument 'bewustwording'. En dat argument klopt simpelweg NIET.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens met Hippo. Bewustwording is een kulargument. Als ik naar de dokter ga, dan is dat omdat ik ziek ben en me daar bewust van ben. Ik hoef me nergens anders bewust van te worden. Ik ga niet naar de dokter omdat ik m'n teen heb gestoten. Toch moet ik die "bewustwordingspremie" betalen. En dat terwijl ik nauwelijks gebruik maak van het zorgsysteem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ondanks het feit dat jullie het niet met me eens zijn is dit wel een reden. Al is het de bewustwording van de kosten die de zorg met zich mee brengt!
@ Widar een huisartsbezoek gaat niet ten kosten van het eigen risico
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn ook andere dokters dan huisartsen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fmulders: nu veronderstel je dat de beleidsmakers basiskennis hebben van psychologie. Maar die psycholoog is uit het basispakket, dus.... ;-)