Klopt het dat je in Amerika makkelijker rijk kan worden dan in Nederland?

Ik vraag me af of dit door het systeem (de economie en wetgeving) komt, of zijn er andere redenen voor dat deze opvatting bestaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

In Amerika kun je inderdaad makkelijker rijk worden. In Amerika gaan mensen anders met geld om, Amerika leeft namelijk veel erger op het geld moet rollen principe. Hierdoor is de consumptie hoger en dat levert voor een leverancier van producten meer geld op.
Maar hierdoor kunnen artikelen ook goedkoper geleverd worden. Zo zijn met name auto's veel voordeliger in Amerika dan bij ons in Nederland, maar ook kleding en dergelijke.

Maar de belangrijkste reden dat je in Amerika makkelijker rijk wordt is dat Amerika een ander belastingstelsel kent. Opgebouwd vermogen wordt bijvoorbeeld niet belast, en over je inkomen betaal je een vast rente percentage inkomensbelasting ongeacht hoeveel je verdiend. In Nederland betaal je als grootverdiener meer dan de helft van je salaris aan de belasting.
Overigens staat het huidige belastingstelsel in Amerika erg onder druk. Maar de Amerikanen zullen wel minder belasting betalen dan de Nederlanders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De zogenaamde 'American dream' stamt nog uit de tijd dat er in de VS nog betrekkelijk weinig mensen woonden en van alles viel te ontdekken. Had je een goed plan, dan stond het je volledig vrij om dat uit te voeren en er geld mee te verdienen (of gruwelijk te falen en aan lager wal te raken).

Vandaag de dag zijn de vrijheden voor ondernemers in de VS nog wel groter dan in Nederland, maar het is een stuk moeilijker geworden om je dromen te realiseren. Het is misschien wat makkelijker om rijk te worden dan in Nederland, maar het is ook veel makkelijker om straatarm te worden dan in Nederland.

Wat nog wel steeds geldt, is dat het voor een Amerikaan in de VS makkelijker is om een eigen bedrijf te beginnen dan als Nederlander in Nederland. Maar als jij daar heen wil om iets te starten, zul je toch echt een enorme zak geld mee moeten brengen, anders kom je het land niet eens in en krijg je geen verblijfsvergunning.