Verzuimt mijn werkgever de wet poortwacht?

Ik krijg het idee dat mijn baas de wet poortwachter verzuimt. Graag jullie mening over onderstaande.

Ik ben inmiddels iets meer dan twee maanden thuis. Mijn baas heeft mij de eerste twee a drie weken vaak gebeld. Na eerste telefonisch consult met de arbo arts nooit meer wat vernomen van het werk. Ik ben wel degene die mijn baas op de hoogte houdt. Maar ik vind dat het van twee kanten mag komen, of denk ik verkeerd?
En de reacties die ik per mail terug krijg zijn "beterschap, succes etc".

Daarbij zou na 8 weken een plan van aanpak volgens de wet poortwachter moeten klaar liggen. Zowel van de arbodienst als de werkgever zijn kant is er nog niks gebeurd. Dus geen plan van aanpak. Zelf heb ik wel al e.e.a. op papier gezet hoe ik de toekomst zie. Voor zover ik dat kan zeggen.

Het punt is nl dat ik nog geen diagnose heb, ik zit m.a.w. nog in de onderzoeksfase. Kan een arbo arts dan iets nuttigs zeggen, of blijf je normaliter thuis/stel je plan van aanpak dus uit als iemand nog in onderzoeksfase zit? ( ik zit ook aan de morfine, en dat weet de arbo arts al).

Daarbij zou ik deze week een consult hebben met de arbodienst. In een verslagje stond week 11 opnieuw contact. Normaal krijg ik een week of twee vantevoren een brief met dag/tijdstip om te bellen. Ook die brief heb ik nog steeds niet ontvangen. Het kan natuurlijk nog, maar ik vind het geen service eerlijk gezegd. Mede ook omdat ik deze week diverse afspraken heb staan (ziekenhuis / fysio / mri / emg).

Bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

De werkgever bij dreigend lang verzuim dat langer gaat duren dan 2 tot 6 weken een probleemanalyse laten opstellen door de arbodienst. De werkgever is namelijk verplicht voor week 8 samen met de werknemer een plan van aanpak op te stellen. (In tegenstelling tot wat hier beweert wordt maakt het zicht op herstel niets uit) De Arbo heeft in de PA (probleem analyse) al aangegeven of deze wel of geen volledige terugkeer op de werkplek verwacht. Indien het al direct duidelijk is dat dit niet zo is zal je werkgever een tweede spoor traject laten opstellen en een Functie mogelijkheden lijst op laten stellen en de arbeidsdeskundige jouw laten uitnodigen)

IS er wel gewoon sprake van verwachting terug keer eigen werk dan gaat het poortwachter traject verder. Meestal wordt er in het bedrijf (of indien niet genoeg kennis bij de arbodienst) een casemanager aangewezen. Deze zal de verantwoording hebben voor het juist volgen van het wet poortwachter traject en de juiste dossier vorming.
In de periode zeg week 6 tot 13 zal de werkgever regelmatig contact moeten hebben en verzuimgesprekken moeten voeren en deze archiveren. De Arbodienst dient elke 6 weken contact met de werknemer te hebben om de mate van arbeidsgeschiktheid te bespreken en de verzuimaanpak.
De TSU die de Arbo arts maakt na elk consult moet de werkgever dan bespreken met de werknemer. Steeds als daar groeimogelijkheden in werk of beperkingen in staan dient de werkgever dit vast te leggen in een gewijzigd PVA en deze samen te ondertekenen.

Zoals ik jouw verhaal lees is de werkgever al te laat met de het laten opstellen van de PA, het plan van aanpak en het voeren van verzuim gesprekken.
Dit kan in een later tijdstip als er straks een (gedeeltelijke) WIA aanvraag komt de werkgever op een loonsanctie komen te staan.
Maar is hij in overtreding?
NEE. Want als hij jouw op termijn toch wel weer terug verwacht en jou eigenlijk gewoon de ruimte wil geven en je vertrouwd, HOEFT hij niet iets te doen. Het is zijn keuze om dat risico te nemen.

Daarnaast deel ik je mening dat gewoon contact wel verwacht mag worden. Gewoon uit medeleven, begrip, aandacht etc etc.