mag een werkgever vantevoren contact opnemen met arbo arts mbt gesprek arbo arts en zieke werknemer?

ik ben ziekgemeld. Nu blijkt dat mijn werkgever contact wilt zoeken met mijn arbo arts om vóór mijn gesprek met haar eea door te praten, mag dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Ja, jouw werkgever mag de ARBO-arts informeren over de inhoud van de door jouw te verrichten werkzaamheden en de mogelijkheden die er zijn om jou zo productief mogelijk te maken tijdens het genezingsproces. Deze informatie neemt de ARBO-arts mee in zijn/haar overwegingen.
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Informeren mag hij hem wel, de oorzaak van jouw ziekte mag hij niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat wordt ook niet gezegd door jc54. De vraagsteller wil weten of de werkgever contact mag opnemen met de arboarts. Waarom niet? Natuurlijk mag dat, de arboarts moet namelijk ook doorgeven hoelang de werknemer minstens niet komt werken, of hij al wel weer wat kan doen, voor hoeveel uur, wat voor soort werk. Daar moeten ze toch contact over opnemen? Alleen de aard van de ziekte mag niet doorgegeven worden (tenzij de werknemer daar geen bezwaar tegen heeft, bij een gebroken been zal niemand daar bezwaar tegen hebben en is wel zo duidelijk).
Ja, dat mag. Sterker nog: jouw werkgever betaald de ARBO arts.

Een arbodienst is in beginsel onpartijdig en men luistert goed naar de werknemer, maar hij is en blijft ondersteuning van de werkgever. Een dergelijk gesprek is er op gericht om je zo snel mogelijk, binnen de grenzen van je kunnen, weer aan het werk te krijgen.