Is het verplicht een nacalculatie van post.nl te betalen?

Volgens mij was een brief precies 20 gram en voldoende gefrankeerd; volgens hun 3 gram meer en dus onvoldoende gefrankeerd. Zij hebben het poststuk toch verstuurd en brengen nu 3 euro in rekening. Een bezwaar tegen deze handelswijze wordt niet ontvankelijk verklaard. Ze hadden het bewuste poststuk toch ook kunnen retourneren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Utrecht
10 jaar geleden
Volgens de NL Postwet is PostNL verplicht ook niet of onvoldoende gefrankeerde post te bezorgen. Ze mogen niet retour sturen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Interessant, heb je voor mij een link naar deze wet?

Antwoorden (2)

En ja, feitelijk ben je verplicht om het te betalen. Je maakt immers gebruik van de diensten van de PostNL, dus dat betekent ook dat je accoord bent gegaan met de kosten hiervan. Een weegschaal thuis kan een ander gewicht aangeven dan die van de PostNL, maar omdat deze laatsten geijkt (voldoet aan de wettelijke standaard) zijn, zullen ze preciezer zijn dan een thuisweegschaal. Dus ze mogen uitgaan van de zelf vastgestelden waarden.
Het is wel een raar bedrag dat je moet betalen, want als je 3 gram teveel zou hebben, dan zou je voor bezorging in Nederland 1,80 moeten betalen en daarbuiten 2,40.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb je vraag trouwens zo gelezen, dat jij de verzender van de post bent. Als je de ontvanger bent, ga je accoord met het betalen van de porto als je het poststuk accepteerd. Als je het terug in de brievenbus had gedaan (met mededeling erop), wordt dit gezien als een weigering en wordt deze (indien mogelijke) terugbezorgd. Dus als je accepteert, moet je ook betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet de ontvanger maar de verzender maakt gebruik van de diensten van postnl. De verzender dient dus deze kosten te betalen.
Omdat postnl het zichzelf zo gemakkelijk mogelijk wil maken, krijgt de ontvanger de rekening gepresenteerd. Niet betalen dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had het zo gelezen dat de vraagsteller namelijk de verzender was. Dan klopt het namelijk wel. Veel mensen schrijven namelijk hun adres/postcode + huisnr op de envelop, daardoor kan de postnl de verzender 'opsporen'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik maakte aan de laatste zin op dat de vraagsteller de ontvanger is.
Nee, je bent niet verplicht deze te betalen.
Postnl probeert de kosten op de ontvanger te verhalen, terwijl de verznder de klant is bij postnl.

Niet betalen heeft geen gevolgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mogelijk is de vraagsteller de verzender, zo heb ik het in ieder geval wel gelezen. Dan moet deze namelijk wel betalen.