kan ik een uitkering krijgen bij een scheiden terwijl we een bedrijf hebben ?

Ik krijg geen geld van ons bedrijf

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
hoezo je krijgt geen geld van jullie bedrijf?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het bedrijf zijn je inkomsten. Als jij om welke reden dan ook een uitkering zou moeten, wordt die verhaald op het bedrijf vermoed ik. Als er geen cent mee verdiend wordt is het wellicht een ander verhaal, maar dan zul je je toch eerst failliet moeten laten verklaren.
fisbel
9 jaar geleden
@Marleen:
In principe is de periodieke uitkering bijstand voor zelfstandigen een lening. De gemeente bekijkt achteraf of het bedrijf voldoende winstgevend is. Daaruit blijkt of de uitkering geheel of gedeeltelijk terugbetaald moet worden. Een faillietverklaring is zeker niet altijd nodig om de (aanvullende) bijstand om niet te krijgen. Het poneren van een stelling zou je wat vaker kunnen onderbouwen met een bron.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarom geef ik ook alleen een reactie, en geen antwoord Fisbel ; let op "vermoedelijk" en " wellicht" . Ik neem aan dat er mensen zijn die dat wel hebben die gericht antwoord kunnen geven op de vraag - zoals jij.

Antwoorden (1)

Ondernemers die (tijdelijk) in financiële problemen komen die het voortbestaan van hun bedrijf bedreigen kunnn in bepaalde gevallen een beroep doen op het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz). Zij kunnen een periodieke uitkering krijgen die het inkomen aanvult tot het bijstandsniveau.De gemeente voert deze regeling uit en kan de ondernemer ondersteuning bieden. Bijvoorbeeld via een renteloze lening, een starterskrediet of een aanvulling op het inkomen tot bijstandsniveau.

De uitkering is maximaal 12 maanden. In sommige gevallen kan de gemeentelijke sociale dienst besluiten de uitkering met maximaal 24 maanden te verlengen. In principe is de periodieke uitkering een lening. Er hoeft geen rente te worden betaald. De gemeente bekijkt achteraf of het bedrijf voldoende winstgevend is. Daaruit blijkt of de uitkering geheel of gedeeltelijk terugbetaald moet worden. Als het vermogen hoger is dan € 183.638 geeft de sociale dienst de Bbz-uitkering in de vorm van een lening. Zie voor de preciese voorwaarden bron 3.
fisbel