Ik ben erfgename, nu heb ik het formulier erfrecht ontvangen, welke stappen moet ik nu ondernemen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een handleiding hoe u het formulier erfbelasting moet invullen kan hier niet zo 1 2 3 gegeven worden. Daarvoor zijn de diverse situaties te verschillend. Waarschijnlijk heeft u het erfbelastingformulier van een alleenstaande.

Is er een testament? Is er een eigen woning? Waren er schulden voor het overlijden. Deze schulden mogen evenals de begrafeniskosten c.q. uitvaartkosten in mindering worden gebracht op de bezittingen. N.B: Betalingsverplichtingen die na het overlijden ontstaan, zijn voor de erven. De waarde van de bezittingen op het moment van overlijden moet worden opgegeven. Sinds kort kan er ook digitaal aangifte worden gedaan voor de erfbelasting. Dat kan alleen als u een formulier toegestuurd hebt gekregen. Het digitaal invullen kan een hoop werk schelen. Want dan hoeft u niet al die papieren bladzijden door te nemen om te kijken of ze wel of niet voor uw situatie van toepassing zijn.

Begint u eens met het verzamelen van wat informatie, bijvoorbeeld van de consumentenbond. Als het te complex voor u is, kunt u de hulp van een ouderenbond of een medewerker van een vrijwilligersorganisatie die hierin ervaring heeft, inschakelen. Een te betalen belastingconsulent kan natuurlijk ook. Denkt u aan de achtmaandentermijn. Als de aangifte na deze maanden wordt opgestuurd, moet er rente worden betaald. Ook als er uitstel van aangifte is verleend.

Als er meerdere erfgenamen zijn, is het belangrijk of er iemand is aangewezen die de zaken afhandelt. Dat hoeft niet per se. Gaat de rekening van de Belastingdienst naar alle erven of naar de persoon die de zaken afhandelt? Deze zaken kunnen allemaal in het erfbelastingformulier aangegeven worden. Als u geen ervaring heeft met het invullen van zo'n formulier, zou ik zeker iemand erbij halen. Die meer of wat minder deskundig is.
fisbel