Mag de BSO €7,50 euro per maandfactuur aan administratiekosten berekenen?

Mag de BSO (nu ze incasso gaan invoeren) degene die hier GEEN gebruik van willen gaan maken 7,50 euro per maandfactuur aan administratiekosten gaan berekenen??
Ik zie dit als een chantage middel...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Ja waarom niet natuurlijk mogen ze dat doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom niet? Omdat dit tot vandaag de enige manier was om het zelf over te maken en nu wordt ik gedwongen om 7,50 meer te betalen als ik dit op deze manier wil handhaven!
Computoon
9 jaar geleden
Er is geen enkele wet die bepaalt dat een ooit gangbare betamethode tot in eeuwigheid gehandhaafd zou moeten worden. Ieder bedrijf probeert zo goedkoop mogelijk te werken. "Vroeger" betaalden we met papieren overschrijvingsformieren, nu ook niet meer.

Antwoorden (1)

Ja.

Enkele jaren geleden is er een rechtszaak geweest van een consument tegen een energiebedrijf dat de betaalopties bood: betalen met acceptgiro met extra kosten of automatische incasso. De uitspraak was toen dat er naast automatische incasso er nog een kosteloze betaalvariant zou moeten zijn waarvoor gekozen kan worden.

Op zo'n 'losse' uitspraak in een specifiek geval kun je je echter niet beroepen.

Het zou sympathieker zijn als de bso korting bood op betaling met automatische incasso. Dit is namelijk veel goedkoper dan werken met facturen. Maar ik begrijp de bso wel: ze wentelt de hoge extra kosten voor facturatie en handmatige verwerking van betalingen af op degenen die deze kosten "veroorzaken". Zie het als een vergoeding voor service.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar de facturarie ging al digitaal, en er is geen sprake van acceptgiro dus.
Ik betaal m met telebankieren.
En dan nog; €7,50 is wel een erg hoog bedrag.
Computoon
9 jaar geleden
Het verschil tussen een papieren en een digitale factuur zijn de kosten van het papier, het printen, het versturen en (evt.) de kosten van een papieren bewaarkopie. De personeelskosten maken nauwelijks verschil. Verder is het boeken en opvolgen van betalingen meer werk. (Denk aan nabellen en versturen van aanmaningen naar wanbetalers). Die kosten heb je bij automatische incasso niet al heb je daar wel het probleem dat iemand een incasso laat terugboeken ('storneren') of onvoldoende saldo heeft waardoor een incasso onmogelijk is.
Incasso-opdrachten kunnen snel en goedkoop in grote batches worden aangeboden. Voor bedrijven is het stukken goedkoper.
Ik ben het wel met je eens dat euro 7, 50 een hoog bedrag is. Ze willen kennelijk snel van het extra werk af. (Besparing op personeelskosten? )