Waarom betaal ik € 17,78 elke 3 maand voor"Praktijk huisarts", terwijl daar ik niet één keer ben geweest?

Ik heb net mijn zorgkostenoverzicht gestudeerd. En daar kan je al details zien. Er staat op 1 januari en 1 juli dat er een keer €16,24 en een keer €0,38 en een keer €1,12 voor "Div. samenwerkingsverb." werden afgehandeld voor "Praktijk huisarts".
Maar ik was vorig jaar helemaal niet ziek. Heb onze arts niet eens gezien.
Eigenlijk kost het me geen cent extra, maar dan vroeg ik me af; waarom zo weinig geld krijgen de praktijken?!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.3K

Antwoorden (2)

Je moet dat zien als een soort vastrecht op de huisarts. De huisarts krijgt sowieso een vast bedrag per patiënt per periode, ongeacht of de patiënt hem wel of niet bezoekt. Dat zal de reden zijn dat huisartsenbezoek niet ten laste van het eigen risico gaat: je hebt hem al betaald, in abonnementsvorm. Voor dat geld staat hij dag en nacht klaar. (Of zijn vervanger).
Computoon
9 jaar geleden
De zorgverzekeraars betalen huisartsen een vast bedrag per kwartaal, dat is voor uw inschrijving. Daarnaast betalen de zorgverzekeraars uw huisarts toeslagen, de periodieke module kosten, voor het meedoen aan projecten en verbetertrajecten. Dat kunnen bedragen zijn van € 4,00 maar ook van € 0,40.