wat zijn de gevolgen als mijn vriendin komt inwonen?

Hallo,

Ik woon momenteel in een gekocht appartement. Ik ben 24 en heb een vaste baan. Zij is 20 jaar en zit op het HBO. Wat zijn de gevolgen als ik haar bij mij laat inwonen? En welke manier zijn er dan?

Alvast super bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Er zijn financieel weinig tot geen gevolgen. De gemeentelijke belastingen zullen iets hoger zijn. U bent geen fiscaal partners van elkaar. Wel als er een kind zou zijn of bijvoorbeeld een notarieel samenlevingscontract of gezamenlijk aangekochte woning.

Als er schulden zijn kan het samenwonen wel consequenties hebben. Maar eigenlijk alleen als er fiscaal partnerschap is of huurtoeslag. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) berekent de maandelijkse aflossing van de studieschuld op basis van het gezamenlijke inkomen als je toeslagpartners of fiscaal partners bent. Fiscaal partners s ben je als je samenwoont en een samenlevingscontract hebt en/of als er een kind op hetzelfde adres staat en/of als je samen huurtoeslag aanvraagt.
Lees de informatie in de bron hieronder.
fisbel