Van mijn salaris draag ik 22% loonheffing af en van het prepensioen 36%. Waarom kent de inkomstenbelasting dat verschil niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Loonheffing is een inkomstenbelastingsoort. Dus het lijkt er op dat ik de vraag niet begrijp.
ronron1212
9 jaar geleden
Snap nets van de vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe kom je aan de 22%.

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk is het antwoord simpel.
Op het inkomen uit werk wordt de loonheffingskorting toegepast. Tot ruim € 6000 is 'onbelast' vanwege de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Daardoor lijkt het alsof het percentage van te betalen belasting lager is.

Over de uitkering, het prepensioen, wordt de loonheffingskorting niet toegepast. Dat is geheel volgens de regels, want de loonheffingskorting mag maar 1 keer worden toegepast. Meestal op het hoogste inkomen. U betaalt over dit inkomen 36,25% belasting. Dit percentage geldt overigens ook voor uw inkomen uit werk. Maar is dus daadwerkelijk lager vanwege de loonheffingskorting.

Bij de belastingaangifte worden beide inkomens opgeteld. Het kan zijn dat een deel van uw inkomen daardoor in een hogere belastingschijf komt. Dat heeft tot gevolg dat u moet bijbetalen. (5,75% over het inkomen boven € 19645)
fisbel