Verdient een bank geld over mijn betaling in de overmaak-periode?

Als ik op zaterdag(weekend) een 100 euro overmaak van bv. de ING naar de ABN ontvang ik het bedrag op maandag. In die periode staat het geld niet op mijn ing rekening en heeft de bank het dus "ergens". Ik krijg in die periode(2 dagen) geen rente over dat bedrag, want het staat niet op mijn rekening. Heeft de bank dit bedrag rentevrij? Verdient het dus op mijn transactie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K
SimonV
9 jaar geleden
Banken kunnen niets met dat geld, omdat het ECB-systeem dan platligt. Zij kunnen het geld in het weekeinde niet uitlenen en ontvangen er zelf dus ook geen rente over. Het is dood geld. http://www.nd.nl/artikelen/2014/april/15/in-het-weekeinde-ligt-europa-vol-dood-geld
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Top! Dit is waar ik naar zocht:)
SimonV
9 jaar geleden
Hier staat nog een overzichtje:
https://www.abnamro.nl/nl/images/Generiek/PDFs/010_Prive/01_Betalen/Verwerkingsduur_betaalopdrachten.pdf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@SimonV, dat dus dus het antwoord :)
SimonV
9 jaar geleden
@JoanDArc, bedankt voor de tip :-)
ItisILeClerc
9 jaar geleden
de bank verdient de rente die jij derft: €0.00

Het beste antwoord

Banken kunnen niets met dat geld, omdat het ECB-systeem dan platligt. Zij kunnen het geld in het weekeinde niet uitlenen en ontvangen er zelf dus ook geen rente over. Het is dood geld.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je antwoord op de vraag is volledig en volgens mij juist.

Andere antwoorden (2)

Een bank verdient ALTIJD aan jouw geld, of je nu rood staat of aan het sparen bent! I.h.a. is een bank een verzamel/concentratiepunt van geld en aangezien de bank kan inschatten hoeveel geld er op een bepaald moment in hun bezit is, gaat deze ermee beleggen. Die €100,- van jou was al voorzien en is een heel klein onderdeeltje van een geldscheppende transactie van de bank. De bank krijgt "rente" over dit bedrag en jij niet -> daar zit het verschil!

Als de bank nu echt grote fouten maakt en failliet gaat is er altijd nog Jan Modaal die via de belastingen de bank weer overeind helpt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel je voor je antwoord! Dus de bank krijgt rente over het geld wat ik overmaak. Nu snap ik waarom ze het niet real-time overmaken. Ze houden dus het geld voor 2 dagen en ontvangen daar rente over en ze hoeven mij geen rente te betalen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moet je nagaan als een bank 3 dagen 100 miljoen vasthoudt wat daar aan rente wordt verdiend!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk de reacties op deze vraag..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is verdienen. Het kost de bank ook geld om de transactie uit te voeren.
Aan de hand van een voorbeeld: Stel je bent financieel adviseur en je hebt 100 klanten in je portefeuille, één van die klanten maakt een bedrag van €20.000 over. Waar de grens ligt weet ik niet, maar neem even aan dat 20.000 een hoog bedrag is. Dit 'hoge' bedrag komt in jouw financiële systeem naar boven en mag je als financieel adviseur dit bedrag goedkeuren.. of niet. Het gros van ons is niet aangesloten bij een financieel adviseur, dus zal dit niet met de hand gebeuren maar het gebeurd nog steeds. Hier kan sprake zijn van een zogenaamde nachtverwerking(aangezien je niet elke minuut kijkt of het systeem een aantal transacties heeft 'vast gehouden'). Het komt voor dat een bedrag wel eens geverifieerd wordt en dat de klant even gebeld wordt.

De bank is verantwoordelijk voor de transactie, hier hebben zij systemen om te voorkomen dat fraudeleuze (rechts/natuurlijke)personen geld ontvangen of andersom. Dat geld is herleidbaar naar jouw rekening en hoort, tot het overgemaakt is(niet alleen onzichtbaar op jouw rekening) nog tot het (kort) vermogen van de bank. Het geld was dus altijd al van de bank.

Het is dus een kwestie van wettelijke verplichtingen die je als bankt hebt, en dat kost tijd.

Toegevoegd na 14 minuten:
Een bank berekend doorgaans per dag je spaarrente(mocht over je overgemaakte 100 euro spaarrente berekend worden). Totdat het geld is overgemaakt, het mag dan wel onzichtbaar zijn maar het is nog steeds van jouw. Dus die zondag krijg je nog steeds spaarrente totdat het overgemaakt wordt op maandag. Dus het kost de bank ook op zondag rente. Het geld is dus altijd van iemand, ook wanneer je het niet kunt zien tijdens het 'verwerken' zoals eerder besproken.