Als ik ga hertrouwen is mijn nieuwe partner dan ook verantwoordelijk voor de hypotheekschulden die ik met mijn ex vrouw heb?

Ik ben samen met mijn ex nog eigenaar van de woning waarin ik woon.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
tinus1969
9 jaar geleden
Als je wil hertrouwen, ga dan eerst lang&rustig met een notaris praten over dit soort dingen; anders wordt het een janboel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zorgt toch dat je zelf schuldenvrij bent voordat je een nieuwe verbintenis aangaat? Trouwen is een toch geen verplichting..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ mobie, wie weet hoelang het nog duurt voor je schuldenvrij bent. Ik wil ook ooit een mooie jonge bruid zijn en geen oud besje. Plus, als je kinderen wil scheelt trouwen een hoop papierwerk bij de aangifte doen.

Antwoorden (3)

Als je in gemeenschap van goederen trouwt, dan is zij inderdaad ook aansprakelijk voor jouw eventuele schulden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja maar ik heb gelezen dat het niet voor hypotheekschulden geldt.
Als je gaat trouwen zijn er verschillende opties zoals gemeenschap van goederen en huwelijkse voorwaarden.
Vroeger was het als je niets anders aanvroeg trouwde je in gemeenschap van goederen. Dan was alles van beiden. Ook de schulden.
Vorig jaar is dit aangepast. Alles wat je vergaard na het huwelijk is van beiden en alles wat je al had vuur het huwelijk is van de persoon zelf.
Dus de hypotheekschuld is en blijft van u tenzij u het speciaal aanvraagt.
Helaas weet ik niet of dit een speciale naam heeft.

Toegevoegd na 1 dag:
Na de reactie van ihave heb ik het nog even opgezocht maar hij heeft gelijk. Deze regeling is er nog niet doorheen. Dus als je trouwt in gemeenschap van goederen is de hypotheekschuld ook van uw nieuwe vrouw. Bij huwelijkse voorwaarden kun je zelf de voorwaarden bepalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat wetsvoorstel is vorig jaar ingediend, maar het is nog niet ingevoerd. Dus wel even opletten om problemen te voorkomen.
Als u in gemeenschap van goederen trouwt, wordt uw partner ook verantwoordelijk voor de schulden die u nog hebt en ook voor de nieuwe schulden. Wie met huwelijkse voorwaarden trouwt, kan in het contract bepalen wie waarvoor verantwoordelijk is. Dit kan zover gaan dat alle geldzaken gescheiden worden gehouden.

Het schrappen van het ‘trouwen in gemeenschap van goederen’, zoals een meerderheid in de Tweede Kamer wil, is nog steeds een zaak van lange adem.
Het voorstel om de wettelijke gemeenschap van goederen te beperken is nog steeds een initiatiefwetsvoorstel van D66, PvdA en VVD dat op 11 juli 2014 onder nummer 33987 bij de Tweede Kamer is ingediend.
Drie dagen geleden (26 maart 2015) had de vaste commissie voor Veiligheid en Justitie nog behoefte om aanvullende vragen en opmerkingen aan de initiatiefnemers voor te leggen. Pas als de vragen en opmerkingen voldoende zijn beantwoord, acht de commissie de openbare behandeling van dit wetsvoorstel voldoende voorbereid.
Partners die het anders willen regelen, moeten nog steeds vóór de bruiloft naar de notaris om de bezittingen van beide partners vast te leggen.