De hoogte van de pensioengerechtigde leeftijd is bij de wet geregeld.
De AOW-leeftijd stijgt naar 67 jaar. Niet meteen: de komende jaren wordt de AOW-leeftijd stapsgewijs hoger. Ook de pensioenleeftijd stijgt naar 67 jaar. Dat gebeurt wel in één keer, vanaf 1 januari 2014.
Beide veranderingen staan in de Wet verhoging AOW- en pensioenrichtleeftijd.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0031799/geldigheidsdatum_23-04-2015

Toegevoegd na 4 minuten:
In Nederland komen wetten via de regering tot stand in samenwerking met de Eerste en Tweede Kamer. Zij hebben de wetgevende macht. Een wet begint met een wetsvoorstel en is klaar na publicatie in het Staatsblad. Daartussen ligt een vast aantal stappen die alle wetsvoorstellen moeten doorlopen.

Toegevoegd na 27 minuten:
De overheid verhoogt de AOW-leeftijd in stappen naar 67 jaar. De AOW-gerechtigde leeftijd lag sinds de invoering van de AOW in 1954 steeds op 65 jaar. De pensioenleeftijd in de pensioenregeling was gekoppeld aan de AOW-leeftijd (65). Sinds de invoering van de AOW zijn we langer gaan leven. Vooral de laatste decennia steeg de levensverwachting sterk. Daarom besloot de overheid tot verhoging van de AOW-leeftijd, naar 67 jaar in 2023. Het kabinet wil dit vervroegen naar 2021. Met de wijziging van de pensioenrichtleeftijd sluit deze aan bij de verhoging van de AOW-leeftijd.