is tweede spoor verplicht als je gedeeltelijk in de WAO zit 35/45%?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bedoel je nou of het verplicht voor jou is om mee te werken aan een 2e spoor, of dat het verplicht is voor je werkgever om een 2e spoor in te zetten terwijl je al een gedeeltelijke WAO hebt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@vraagstelling: maakt niet zoveel uit, voor zowel werkgever als werknemer is het een verplicht traject dat start als blijkt dat een werknemer niet langer zijn oude óf een andere functie in hetzelfde bedrijf kan uitoefenen.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0013063/geldigheidsdatum_10-10-2015
Een werkgever is volgens de Wet Verbetering Poortwachter lang verantwoordelijk voor de re-integratie van een zieke werknemer. De werkgever moet zich inspannen om een zieke werknemer weer aan het werk te krijgen binnen de organisatie. Dat kan het oorspronkelijke werk zijn of een andere functie in de organisatie.
Als dat lukt, wordt dit re-integratie eerste spoor genoemd.
Als dat niet lukt, dan is de werkgever verplicht de werknemer te helpen te re-integreren buiten de eigen organisatie: re-integratie tweede spoor.
http://premium.hrpraktijk.nl/30hr1117/wet-verbetering-poortwachter-verplichtingen-werkgever.html

Antwoorden (1)

Het Tweede spoor is een verplicht traject dat in de wet Verbetering Poortwachter geregeld is.
Wanneer iemand gedeeltelijk arbeidsongeschikt is, is dit traject verplicht wanneer de werkgever geen passende functie kan creëren.

U mag alleen op het ‘tweede spoor’ worden gezet als uw werkgever echt geen mogelijkheden meer voor u ziet. Ook al bent u weer (gedeeltelijk) arbeidsgeschikt, uw arbeidsgeschiktheid voldoet niet voor uw oude werk of daaraan gerelateerde werkzaamheden.

---- Externe re-integratie wordt ook wel re-integratie tweede spoor genoemd. Voor zowel werkgever als werknemer is dit een verplicht traject dat start als blijkt dat een werknemer niet langer zijn oude óf een andere functie in hetzelfde bedrijf kan uitoefenen.
Het doel van re-integratie 2e spoor is het vinden van een passende baan bij een andere werkgever volgens de stappen van de Wet verbetering poortwachter. Met passend wordt bedoeld: een functie die rekening houdt met en aansluit op de betreffende beperking(en). ---------