Wanneer stijgt de vraag naar een aandeel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Erna55
8 jaar geleden
Op de beurs wordt de waarde bepaald door "wat de gek ervoor geeft" .
Dit heeft te maken met "voorgevoel, stemmingen, verwachtingen, " etc.
Soms pakt het hoger uit, soms wat lager.
erotisi
8 jaar geleden
wanneer de markt waarvoor het betreffende aandeel staat aantrekt. Als bijv. iedereen al een tomtom heeft is die markt verzadigt en is de kans groot dat het aandeel in koers zakt en vv is ook mogelijk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Normaal als de intrinsieke waarde stijgt . Maar het idee dat iets waarde heeft is relatief . Een mogelijke winst uitkering ( dividend ) een groei verwachting . Maar de extreemste stijgingen zijn toch van zeg speculatieve aard . Dus de verwachting dat een (vijandig ) bedrijf net wat aandelen te kort heeft om de boel te runnen . Of nog negatiever de verwachting dat een hedgefonds het bedrijf wil op kopen en het bedrijf in stukjes opdeelt en het mindere laat afsterven . Dus als gedeeltes ( divisies ) wel top winsten of bezit hebben ( onroerend goed) . De laatste maanden wordt DSM als een mogelijk volgend slacht offer genoemd .?

Antwoorden (1)

De vraag naar een aandeel stijgt als mensen vertrouwen hebben in het aandeel.
Als het bedrijf bijvoorbeeld goede winstcijfers presenteert, dan stijgt het vertrouwen aandeel: Mensen zien dat het aandeel winstgevend is, en daarom zijn meer mensen bereid het aandeel te kopen.

Ook de voorspelling dat veel mensen zouden willen kopen lokt weer veel handelaren: Als er veel vraag naar een aandeel is, dan stijgt de koers (waarde) van het aandeel, en daarom willen mensen het snel inkopen om later voor hogere waarde te verkopen. Op een gegeven moment zal de koerswaarde dan weer dalen omdat mensen er niet zóveel voor over hebben.

Wanneer dit gebeurt valt eigenlijk niet te voorspellen, waardoor beleggen in aandelen altijd een gok is.

Toegevoegd na 2 uur:
Edit: Cryofiel wees mij op het verschil tussen beleggen en speculeren.
Speculeren is het op korte termijn kopen en verkopen op de markt om d.m.v. koersveranderingen winst te behalen op het verkopen daarvan. Beleggen is daarentegen het op lange termijn bezitten van aandelen, waardoor het aandeel redelijk immuun wordt voor snelle koersveranderingen. In mijn laatste zin zou "speculeren" dus beter hebben gepast dan "beleggen". Zie reacties voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Goed antwoord, op je laatste zin na. Voor één bepaald aandeel gedurende één bepaalde korte tijdsduur is het kopen van een aandeel een gok. Maar het kopen van één aandeel en dan kijken wat dat aandeel doet gedurende één korte periode is niet wat we 'beleggen' noemen. Dat is speculeren. En inderdaad, speculeren is een gok. Beleggen doe je in ieder geval voor de langere termijn. Vijf jaar is het absolute minimum, tien jaar of nog langer is beter. Beleggen houdt ook in dat je meer dan één aandeel koopt. Als je dat doet, verandert de gok ineens in een vrijwel-zekerheid.
Ivana
8 jaar geleden
Om goed te kunnen beleggen zal je het wereldnieuws moeten bijhouden en iedere dag grondig de krant moeten lezen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Waarom? Beleggen is relatief immuun voor alles wat op de korte termijn speelt. Ik denk dat je de stelling zelfs beter kunt omkeren: om goed te kunnen beleggen zul je het wereldnieuws moeten negeren en de krant opzij moeten leggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Na een beetje fact-checken zie ik dat Cryofiel gelijk heeft. Dank je wel voor je verbetering! Voor de geïnteresseerde:
http://www.forexinfo.nl/artikelen/forex-extra-artikelen/beleggen-in-forex
http://www.belegger.nl/Thema/184/153769/Het-verschil-tussen-beleggen-en-speculeren.aspx
Ivana
8 jaar geleden
@Cryofiel. Advies van mijn vader, die zijn hele vermogen dankte aan beleggen. En ik kan je vertellen dat dat niet gering was. Je moet voortijds de ontwikkelingen kunnen zien aankomen, wil je echt succes hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ivana ik denk dat jij dus over speculeren spreekt. Of wat cryo speculeren noemt. Voor 10 jaars belegging hoef je niet dagelijk de krant te lezen.
Cryofiel
8 jaar geleden
@Ivana, ik denk dat je de ontwikkelingen niet kunt zien aankomen. Wie had begin jaren 1990 gedacht dat Internet zo belangrijk zou worden? Nu denken we dat je dat toen had kunnen zien aankomen, maar dat is een fraai staaltje 'hindsight bias'. In werkelijkheid was het op dat moment absoluut niet te voorzien wat er zou gaan gebeuren. Hetzelfde met dat wrakke toestelletje van de broertjes Wright. Met veel, heel veel moeite kon dat geval een paar meter boven de grond waggelen. Strontziek werd je ervan, letterlijk, en het was nog eens enorm gevaarlijk ook. Niemand had gedacht dat vrij snel daarna de luchtvaart een enorme vlucht zou nemen. Sommige mensen verzuchten dat er vroeger baanbrekende ontdekkingen en uitvindingen werden gedaan maar nu niet meer. Maar dat klopt niet. Ook in 2015 zijn er veel baanbrekende ontdekkingen en uitvindingen gedaan. Dingen waarvan men in 2085 zal zeggen: "het moet toen, in 2015, toch al overduidelijk zijn geweest dat die dingen de wereld op z'n kop zouden gaan zetten". Maar wij zien het niet. Wij kunnen het niet zien. Net als men destijds niet kon zien wat de luchtvaart zou gaan betekenen. Of Internet. Of de telefoon. Of de drukpers. Of de laser. Of ... enzovoort.
Ivana
8 jaar geleden
Laat maar....mijn vader was een beursman. Ik ga hier niet verder over in discussie. Speculeren is kruimelwerk, daar hield hij zich niet mee bezig.
Cryofiel
8 jaar geleden
Er zijn meerdere manieren om geld te verdienen op de beurs. Het belangrijkste is een manier te vinden die aansluit op jouw persoonlijke psyche. Als ik naar mijn rendementen kijk, dan is mijn tienjaarsrendement op dit moment 8,3%. Dat is gemeten van 1 november 2005 tot 1 november 2015, dus inclusief de beurscrisis van 2007/2008. Die 8,3% betekent dat de beurs voor mij hetzelfde heeft opgeleverd als een fictieve spaarrekening die tien jaar lang elk jaar 8,3% rente vergoedt. Mijn vijfjaarsrendement, dus van 1 november 2010 tot 1 november 2015 en dus zonder de economische crisis erin, is 15,8%. Dus (gemiddeld) vijf jaar lang elk jaar weer een rendement van 15,8%. Voor mij werkt mijn methode dus uitstekend. Met als bijkomend voordeel dat ik op elk willekeurig moment kan besluiten een maand op vakantie te gaan zonder dat ik me zorgen hoef te maken over mijn beleggingen of over de ontwikkelingen in de wereld. Voor jouw vader werkt(e) zijn methode uitstekend. Dat kan, daar is niets mis mee. Ik zou mij ongelukkig voelen als ik de methode van jouw vader zou moeten gebruiken. Jouw vader zou waarschijnlijk ongelukkig zijn geworden als hij mijn methode had moeten gebruiken.