Wanneer gaat de nieuwe wet huwelijkse voorwaarde in?

Er zou een nieuwe wet komen dat als je trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat dat op huwelijkse voorwaarde is en niet meer in gemeenschap van goederen. Ik kan nergens vinden of dat inderdaad ingegaan is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat klopt niet helemaal.In de nieuwe wet is nog steeds "gemeenschap van goederen" de standaard, maar er zijn alleen een paar uitzonderingen op die gemeenschap, met name mbt tot vermogen, schulden en erfenissen.
Lees meer:
http://www.huwelijksevoorwaarden-nl.nl/wetswijziging-huwelijkse-voorwaarden-2013-2014.php
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zou trouwens ook problematisch zijn voor ieder die nu in gemeenschap van goederen is getrouwd, omdat er ongelijkheid zou ontstaan tussen huwelijken voor en na de ingangsdatum. Evt. zouden mensen zelfs willen scheiden en dan hertrouwen (wat ook nu al mogelijk is) om van de nieuwe mogelijkheden gebruik te maken.

Het beste antwoord

De nieuwe wet is nog niet ingegaan. De bedoeling was dat ie op 1 juli 2015 inging, maar er zijn nu vraagtekens gezet rond de fiscale gevolgen:

"25 september 2015

Kamerlid Peter Oskam van het CDA wil dat de fiscale gevolgen van het wetsvoorstel Huwelijksvermogensrecht preciezer in kaart worden gebracht. Oskam zal dit verzoek indienen tijdens de plenaire behandeling van het wetsvoorstel.
Het CDA-Kamerlid wilde in eerste instantie -via staatssecretaris Klaas Dijkhoff van Veiligheid en Justitie- de staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes vragen naar de fiscale gevolgen van het wetsvoorstel. Dit schreef hij vorige week in een brief aan de Commissie Veiligheid en Justitie. Oskam kreeg echter geen steun van de meerderheid van de commissie en zal daarom zijn verzoek doen tijdens de plenaire behandeling van het wetsvoorstel.
Oskam wil meer inzicht in de fiscale gevolgen van het wetsvoorstel naar aanleiding van het Rondetafelgesprek van 23 september. Tijdens dit gesprek lieten Kamerleden zich door deskundigen uit verschillende vakgebieden informeren over het wetsvoorstel. De meeste deskundigen stelden dat meer inzicht moet komen in de fiscale gevolgen van het wetsvoorstel. Oskam vraagt zich af of het wetsvoorstel volgens de staatssecretaris moet worden aangepast en/of hij fiscale wet- en regelgeving zal moeten wijzigen."

Het is dus onduidelijk wanneer de kamer dit onderwerp weer oppakt.