Wat betekent zoveel procent bijtelling ?

Gisteren viel me weer de zoveelste reclame op voor een of andere auto met zoveel % bijtelling. Altijd in het bezit van zelfbetaalde zelfgekochte tweedehands auto's, hadden we allebei geen idee wat dat nou precies inhoudt......

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag werd gisteren ook gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/.62009 Geen idee of er nuttige antwoorden bijzitten hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krijg nou tieten ; ik heb verdorie eerst GEZOCHT !!!!! op 'bijtelling' en 'auto'......en ook in de vijf vragen hieronder staat hij er niet bij........ECHT maf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die vraag had geen trefwaarden, dus ik denk dat je het daarom niet gevonden hebt Marleen. Niet zo heel raar dus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een mogelijkheid om zoekresultaten te sorteren op relevantie/oudste eerst/nieuwste eerst, onder "Toon meer zoekopties...". Misschien heb je dat over het hoofd gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, gewoon alles bekeken op vragen ; ik ga er naturlijk geen dagtaak van maken of de hele database doorlopen ; de zoekfunctie is er niet voor de kat zijn...huppelepup neem ik aan, Hoewel...
Affijn, laat ik de vraag maar sluiten dan. Ik heb mijn antwoord.

Het beste antwoord

Als je een auto van de baas hebt en die auto ook mag gebruiken voor privéritten, wordt die auto door de belastingdienst gezien als inkomen in natura. Je moet dan een bepaald percentage van de cataloguswaarde bij je inkomen optellen voor de inkomstenbelasting. Dat heet bijtelling.

Vervolgens is er weer bedacht dat het rijden van een auto's die minder belastend zijn voor het milieu aangemoedigd moet worden. Daarvoor wordt de bijtelling gebruikt als instrument. Voor 'goede' auto's mag je een lager percentage van de cataloguswaarde bij je inkomen optellen dan voor 'slechte' auto's.