tijd voor tijd uren, hoe zit het daarmee?

Ik werk in de logistiek, dus regematig overwerk op basis van tijd voor tijd , opnemen van vrije tijd is vaak geen optie, in het verleden konden we die uren omzetten in aandelen via de spaarloonregeling , dus belastingvrij.
Nu die spaarloonregeling is afgeschaft wil de werkgever periodiek die tijd voor tijd uren gaan uitbetalen, maar dat is dus wel behoorlijk extra belast.
kan dit zomaar? of moet hij gewoon vrije tijd garanderen voor die uren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betstaat er op jouw werk niet iets van een overwerk regeling? Dus dat je overuren extra betaald krijgt ipv tijd voor tijd. Dat compenseert een beetje. Ik kan zelf namelijk kiezen of ik uren als overwerk laat uitbetalen of de uren als compensatieuren laat registreren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee helaas niet, tot voor kort kon je kiezen tussen eenmaal per jaar je tijd voor tijd uren belastingvrij via de spaarloonregeling om te zetten in aandelen of gewoon vrije dagen. Die eerste optie is helaas dit jaar komen te vervallen.

Het beste antwoord

Officieel moet je daar gewoon vrij voor kunnen nemen. Maar ik kan me wel voorstellen als het erg druk is dat hij je hard nodig heeft. Wat ik wel heb gehoord is dat je die vrije uren uit kan laten betalen. Helaas betaal je dan dacht ik wel 42 % belasting er over. Dat is bijna de helft maar als je een koopwoning heb kan je het via je belasting aangifte een gedeelte van die 42% weer terug krijgen. Maar om daar helemaal zeker van te zijn om hoeveel het gaat kan je dan beter met je belasting adviseur over hebben.