Is de vrouw van je baas automatisch ook je baas, als ze meedraait op de werkvloer?

Wanneer in een klein bedrijf de vrouw van de baas na vijftien jaar dat je er werkt ook mee gaat draaien op de werkvloer ook je baas omdat ze de vrouw is van.. Met baas bedoel ik dan dat zij ook opdrachten uit mag voeren en je verplicht bent ze uit te voeren.

Toegevoegd na 16 uur:
Ik probeer het hier even extra uit te leggen, anders moet ik ieder antwoord of vraag "bewerken/beantwoorden". Mijn baas heeft al 35 jaar de zaak.Zelf werk ik er al 17jaar. De vrouw van de baas ken ik natuurlijk ook, maar is mooit actief geweest in de zaak. Tijdens de"crisis" ging het wat slechter en zijn we met 4 collega's overgebleven en enkele oproepkrachten. 1 van de vadte krachten is de zoon vd baas en is als bedrijfsleider aangesteld zo'n vier jaar geleden. Door drukte is de vrouw vd baas mee komen werken, enkele uren in de week.Zij heeft niet echt kennis van zaken (wat opzicht niet erg is) toch wil zij ons sturen tijdens het werk, wat totaal ovetbodig is, omdat wij weten wat we moeten doen. Dit werkt vertragend en wekt ergernis op. Praten is niet mogelijk met beide.. omdat ze er niet voor openstaan. Hun waarheid is heilig en dulden geen tegenspraak. De vraag waar ik mee begon komt voort uit niet wetend of ik dus echt opdrachten uit moet voeren en zoniet of dit gevolgen kan hebben wanneer ik dit weiger te doen, omdat zij dus ook nu mijn baas is, omdat ze de partner van mijn werkgever is..kunnen jullie t nog volgen. Leg ik het goed uit? ;-)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja. Op papier misschien niet, als het een zelfstandig ondernemer betreft, maar qua rangorde wel. Imo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer het op papier dus officieel niet zo is, wordt rangorde toch mede bepaald door kennis , vaardigheden, waardoor andere uitspraken en opdrachten van je aannemen. Anders zou ik dus hoger in de rangorde staan dan een collega die minder dienstjaren heeft, terwijl zijn/haar kennis van zaken beter is. Of is dit bij werkgevers en partners anders?
ronron1212
9 jaar geleden
Anders zou ik dus hoger in de rangorde staan dan een collega die minder dienstjaren heeft, terwijl zijn/haar kennis van zaken beter is. Dat is niet waar wat je zegt.
tinus1969
9 jaar geleden
Ik ben benieuwd naar de achtergrond van deze vraag. Als er problemen zijn, zou ik contact zoeken met de baas, en vragen of opdrachten van zijn vrouw uitgevoerd moeten worden. In de praktijk is dat zinvioller dan je druk maken over juristerij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Ik heb de vraag bewerkt om het beter uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je begeeft je op glad ijs. Ik begrijp je vraag volkomen, ben zelf de vrouw van. Bemoei me er helemaal niet mee, doe wel het een en ander, naast mijn eigen werk. Als ik iets zeg respecteert men dat gewoon. Maar ik respecteer de vakmensen ook. Toch is het zo dat je, wanneer je man/vader/partner een eenmanszaak met personeel heeft, je als hele gezin betrokken bent bij de zaak, de lusten en zeker ook de lasten ervaart. En dus ben je gevoelsmatig mede eigenaar. En verwacht je dat er naar je geluisterd wordt. Mijn advies, maak het wel bespreekbaar, leg uit dat je er moeite mee hebt, en dat het vertragend werkt. Kom zelf met mogelijke oplossingen of suggesties om de situatie werkbaar te houden. Krop het niet op, want dat gaat een keer fout. Dit is niet een kwestie van wat juridisch gezien mag en kan, maar hoe je met z'n allen de zaak draaiende houdt, en er ook nog met plezier in kan werken. Succes.
paulus811
9 jaar geleden
Erg goede reactie Wilkiwaw!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wilkiawaw. Ik begrijp je. Het is al uit de hand gelopen. Niet bij mij maar bij een collega.Jij begrijpt t, zeker ook omdat je de vrouw bent van....je respecteert mensen en dat doe ik zeker ook tot op een bepaalde hoogte. Het gaat mis wwanneer ik niet gerespecteerd wordt oom de verkeerde redenen en eigenlijk genegeerd wordt, omdat deze vrouw confrontatie niet aankan. Er komt spanning ook als er niets geks gebeurt. Ik weet hoe ik er mee om moet gaan tot op bepaalde hoogte. Vandaar deze vraag. Het is niet alleen juridisch. Kan ik worden ontslagen omdat ik wetk weiger. Bespreekbaarheid wordt gezien als tegenspraak en dat maakt t tot een moeilijke situatie.
tinus1969
9 jaar geleden
@Rebe, ik denk dat juristerij en de vraag wat je 'rechten' zijn, je niet gaat helpen.
Dit is een vraag hoe je omgaat met onduidelijke leidinggevenden, en mijn dringende advies is, om opdrachten zoveel mogelijk vast te leggen. Vraag dus bevestiging per mail of werkbrief, zodat je later tegen de andere leidinggevende kunt zeggen, dat je hebt gedaan wat de ene leidinggevende vroeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tinus1969, Bedankt voor je advies. Helaas is dit onmogelijk, het is een kleinbedrijf qua werknemers en opdrachten zijn alla minuut. Is onmogelijk
, we hebben direct contact met klanten, deze kunnen niet wachten op schriftelijke bevestiging van de baas.

Het beste antwoord

De wet heeft het over een 'werkgever' en dat is degene voor wie je tegen een salaris persoonlijk arbeid verricht onder een gezagsverhouding.

Maar hoe ver gaat dit? Als het gaat om een eenmanszaak zou ik zonder meer zeggen: beiden werkgever. Ook al staat de zaak wellicht op naam van een van hen. Bij een eenmanszaak is er geen scheiding tussen bedrijfs- en privevermogen. Het komt allemaal uit dezelfde portemonnee.

Ben je in dienst bij een filiaalbedrijf, waar de 'baas' ook gewoon in loondienst is (in feite is hij dan bedrijfsleider, vestigingsmanager of hoe je het ook noemt) dan heeft zijn echtgenote 'niets te vertellen'.

Ik zou dus zeggen: het hangt ervan af of 'de baas' eigenaar is van het bedrijf. Dan zou je hem en zijn echtgenote kunnen zien als een twee-eenheid. Een opdracht die zij geeft, geldt als door 'de baas' gegeven.

Toegevoegd na 7 minuten:
Bij redenen voor ontslag op staande voet staat ook (BW 7:678, lid 2, onder j.): "wanneer hij hardnekkig weigert te voldoen aan redelijke bevelen of opdrachten, hem door of namens de werkgever verstrekt".
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je voor het antwoord. Ik heb de vraag bewerkt om het beter uit te leggen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en ook van de andere, even als de reacties.

Andere antwoorden (3)

als het op papier niet zo is, mag ik aannemen dat ze gewoon dezelfde functies moet vervullen als jij.

Ze kan hooguit leidinggevende zijn, maar niet baas.. En dat kan misschien onderling zo afgesproken zijn, als werknemer hoor je ervan op de hoogte worden gesteld.

En zelfs dat (dat deze dame een leidinggevende functie zou hebben) moet verplicht op papier staan vermeld. Als er nergens op een papiertje staat dat zij iets hogers is dan jou, kan je haar gewoon als gelijke behandelen. En zij jou ook andersom. Je kan er zelfs mee naar je werkgever gaan, en hem ermee confronteren. Dan is het niet vrouw van, maar zij (met voor en achternaam) die de baas denkt te zijn.

Alhoewel sommige vrouwen dat wel graag zijn, de baas spelen. Bij mijn voornalaatste werkgever had ik twee bazen, en dus ook twee-vrouwen-van, waarvan eentje altijd op de werkvloer rondliep en hetzelfde werk deed als ik, en de andere werkte op kantoor en werkte af en toe mee als er veel drukte was, maar baas zijn / spelen deden ze niet, dat waren hun mannen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Principieel heb je gelijk -maar principes zijn een goede manier om ruzie te krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik heb de vraag bewerkt om het beter uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en uit principe ga ik niet reageren op je principe antwoord, . ...... principekwestie, begrijp je, tinus1969 ?
Niet automatisch , maar als je baas haar die bevoegdheid delegeert bekwaam of niet , ja dan mag ze je opdrachten geven enz . Ja ook al staat dat niet op papier . Maar mogelijk kan je een gesprek aan vragen met je zgn baas en evt z'n vrouw . Zodat alles duidelijk is en of een en ander gebeurt zoals de baas het wenst en het voor jou duidelijk en prettig is . Daar heb je zeker recht op een gesprek waar aangegeven wordt wie welke bevoegdheden en taken heeft . Als het een een mans zaak is en ze zijn in gemeenschap getouwd heeft de vrouw van de baas ook de lasten en de lusten van de zaak . Maar op kantoor kan er ook zo maar iemand boven je geplaatst worden omdat de grote baas dat zo vind . Nogmaals ga op een rustige manier een gesprek aan en vraag wat uitleg . Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Heb de vraag bewerkt om het beter uit te leggen.
Nee, als zij de functie heeft van een leidinggevende of manager (en dus je baas is) dan moet je dat doen. Anderzijds is het weer wel zo bij een klein bedrijf dat je als ongeschreven regel toch beter wel kan uitvoeren wat zij van je verwacht. Om de simpele reden dat er een bepaalde mate van (sociale) druk op je wordt uitgeoefend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik heb de vraag bewerkt om het beter uit te leggen.