Mag mijn werkgever mij verplichten om op 1 januari te werken?

Ik werk in de detailhandel.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.5K
burgos
9 jaar geleden
Ja dat mag,en wees blij dat je werk heb.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ burgos
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
- Burgos, Uiteraard mag je blij zijn dat je werk hebt maar ook mensen die werken vinden het fijn oud en nieuw te vieren. Zeker als je in de detailhandel werkt is er niet echt een nut tot werken lijkt me. Als je in de zorg of horeca werkt is het een ander verhaal.
Shadow13 Misschien staat er iets in je contract of CAO over werken op feestdagen.
Computoon
9 jaar geleden
Dat open zijn op zondag- en feestdagen is toch een merkwaardig iets. Eerst hebben (met name de 'grote') ondernemingen 'aangedrongent' bij de overheid dat ze zo graag op ruimere tijden open wilden zijn. Waarschijnlijk met de gedachte dat je op 7 dagen meer kon verdienen dan op 6 dagen. Nu is het zo geregeld, dat dit praktisch altijd kan, als de gemeenteraad er toestemming voor heeft gegeven. Kennelijk vallen de verdiensten op de zon- en feestdagen wat tegen door de hogere personeelskosten en zou een grote groep ondernemers het liefste zien dat die zondagtoeslagen werden afgeschaft. Erg krom en alleen vanuit het eigenbelang geredeneerd. Want wie wilde er zo graag op zondag open?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben zeker blij dat ik werk heb Burgos, maar er zijn verder nog 364 dagen in het jaar dat ik ook kan werken en nu wil mijn werkgever ook nog eens open op 1 januari. Want ja ook met de kerst MOEST ik werken, 2 jaar achter elkaar. Ik had ook graag wat langer met familie willen zijn die dagen. En nu willen ze mn oud en nieuw straks ook afpakken? Maarja men moet maar blij zijn werk te hebben, ooit bij stilgestaam dat Jan de arbeider gewoon een mens is en geen robot?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antwoord was nog niet klaar, drukte perongeluk op plaatsen.
Ik werk met alle feestdagen, pasen, pinksteren noem maar op, fijn dat je daar een toeslag voor krijgt. Maar ik word verplicht al deze dagen te werken als mijn werkgever dat wil. Ik heb ook een nul-uren contract en ik weet ook niet helemaal wat mijn rechten precies zijn maar wat mij is verteld is als mijn werkgever vind dat ik moet werken dan moet ik maar komen want anders is het werkweigering.
Vandaar mijn vraag.

Antwoorden (3)

Jazeker. Als de winkel open mag zijn *afhankelijk van de gemeente) zal er ook personeel moeten zijn. Net zoals er op Pasen en zondag gewerkt moet worden geldt dat ook voor 1 januari. Je zou even in je cao moeten nakijken of er voor die dag een toeslag geldt en hoe hoog die is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
burgos
9 jaar geleden
Cao en ook nog toeslag?
De baas heeft het al moeilijk genoeg.
Hub aan de gang, en geen gezeur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hahahahaha die is mooi! "De baas heeft het al moeilijk genoeg"...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nieuwjaarsdag is een feestdag en wordt dus uitbetaald als een feestdag,hoe moeilijk de baas het ook heeft, anders moet de baas misschien zelf maar achter de kassa gaan zitten nieuwjaarsdag.
De vraag is niet zomaar met 'ja' of 'nee' te beantwoorden. Uitgangspunt in de Winkeltijdenwet is dat een winkel op zondag/feestdagen gesloten is. 1 januari is zo'n feestdag die gelijkgesteld is aan een zondag.

"De Arbeidstijdenwet en alle cao’s in de detailhandel zeggen dat werken op zondag vrijwillig is. En toch worden winkelmedewerkers regelmatig verplicht om te werken op zondag."

"Is het verplicht om te werken op zondag?
U bent niet verplicht om op zondag te werken. Dit is vastgelegd in artikel 5:6 lid 1 van de Arbeidstjidenwet. U kunt met uw werkgever afspreken op zondag te werken als het soort werk dat u doet het werken op zondag noodzakelijk maakt. Het gaat bijvoorbeeld om werk in de gezondheidszorg, politie, brandweer of in de horeca. Maar ook bedrijfsomstandigheden kunnen zondagwerk noodzakelijk maken."

Dan is natuurlijk de grote vraag hoe die laatste zin moet worden geïnterpreteerd.
"Indien de bedrijfsomstandigheden dit noodzakelijk maken, kan van het eerste lid worden afgeweken, indien de werkgever daartoe overeenstemming heeft bereikt met het medezeggenschapsorgaan of, bij het ontbreken daarvan, met de belanghebbende werknemers. De werknemer verricht in de omstandigheden, bedoeld in de vorige zin, uitsluitend arbeid op zondag, indien hij daarmee voor dat geval instemt."

Een werkgever kan het je niet verplichten op een zondag of een feestdag te werken (behalve als je in een sector werkt waar het normaal is dat 24 uur/dag wordt gewerkt). Wil hij werken op zon- en feestdagen toch mogelijk maken, dan moet de ondernemingsraad of de personeelsvertegenwoordiging hiermee hebben ingestemd. Maar dan is nog steeds je individuele goedkeuring nodig. Is het verzoek van de werkgever redelijk en goed onderbouwd? Dan kan het onder goed werknemerschap vallen om hiermee in te stemmen.

Dus in samenvatting: een werkgever kan het werken op zondag of feestdagen niet verplichten aan een individuele werknemer in de detailhandel. Om werken op zondagen/feestdagen mogelijk te maken, moet de ondernemingsraad/personeelsvertegenwoordiging er al mee akkoord zijn. Stel dat de werknemer uit geloofsovertuiging niet op zondag wil werken. Als individuele werknemer kun je het dan bijzonder zwaar krijgen als de werkgever 'druk gaat toepassen' en 'gevolgen' aan een weigering in het vooruitzicht stelt. Bijzonder onfatsoenlijk maar het schijnt voor te komen.

(NB: als je op gewone zondagen ook werkt, is er geen enkele reden voor weigering om op 1-1 te werken.)
Computoon
9 jaar geleden
In België zit het zo: Als dat in de werkgever zijn arbeidselement staat wel, dan mag hij dat dus vragen, staat dat er niet in dan moet je er zelf maar overeen in komen.