Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat gebeurt er met mijn wajong uitkering als ik ga samenwonen met mijn vriendin die studeert en studiefinanciering ontvangt?

Hallo,

Wat gebeurt er met mijn wajong uitkering als ik ga samenwonen met mijn vriendin die studeert en studiefinanciering ontvangt? We hebben samen een kind dus die wordt ook inwonend uiteraard.
Tast de studiefinanciering etc mijn uitkering aan?
Graag uw reactie want is zeer belangrijk.
Dankjewel,

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De invoering van de participatiewet geeft geen veranderingen t.a.v. samenwonen met een partner. De bestaande Wajonguitkering blijft behouden. Als er helemaal niet meer gewerkt kan worden, blijft de wajonguitkering 75% van het minimumloon.

Als er een Wajonguitkering is van vóór 1 januari 2010, dan valt u onder de oude Wajong. Het UWV gebruikt dan bij het opnieuw bekijken van uw mogelijkheden zo veel mogelijk de gegevens die zij al van u hebben. Alleen als er niet genoeg informatie beschikbaar is, wordt u uitgenodigd voor een gesprek.

Als u Wajong heeft aangevraagd tussen 1 januari 2010 en 1 januari 2015, dan valt u onder de nieuwe Wajong. U bent dan al beoordeeld op uw mogelijkheden om te werken. U ontvangt een brief van het UWV om deze beoordeling te bevestigen.
Als het UWV vindt dat u (gedeeltelijk) kunt werken, maar werkt u nu niet? Dan krijgt u vanaf 2018 een lagere uitkering. Namelijk 70% van het minimumloon. Dit is nu 75%.

Samenwonen is in tegenstelling tot eerdere voornemens niet van invloed op de Wajong-uitkering.
(Lees meer...)
fisbel
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding